27 januari 2016

Zomerdromen in (heel veel!) zakjes


Het lijkt wel herfst buiten! Het regent en het stormt dat het een lieve lust is.
Echt zo'n dag waarop je de hele dag met het licht aan zit in huis.
Heel wat anders dan afgelopen maandag, toen het wel voorjaar leek!!



Tijdens het maken van bovenstaande foto zag onze Joris trouwens zijn kans schoon om even lekker op die warme laptop te gaan zitten......

                                              Draak!!


Buiten is het dus herfst, maar in mijn hoofd....daar is het volop ZOMER!!
Ik dagdroom over een pluktuin vol vrolijk gekleurde snijbloemen, vazen vol heerlijk geurende leeuwenbekjes, wollige vrouwenmantel en oversized veldboeketten.

Tijd om de zadenbak er eens bij te pakken:



Ik heb twee zadenbakken: eentje voor de groente- en kruidenzaden en deze hierboven voor de bloemzaden. Zo op het eerste gezicht lijkt het nog best mee te vallen met mijn verzameling toch?



Beetje inzoomen laat zien dat het toch best veel zakjes zijn.
Ik heb ze voor de grap even geteld. Het zijn er (schrik niet) 118!!
En dat zijn dus alleen nog maar de bloemenzaden :-D !

Ik sorteer ze altijd op maand van zaaien, waarbij ik meestal de richtlijnen van de verpakking aanhoud. Staat er zaaien tussen februari en mei, dan zet ik het zakje meestal in maart of soms april. Zo probeer ik alles een beetje te spreiden en bovendien te voorkomen dat ik met bakken vol zaailingen zit die nog niet naar buiten kunnen vanwege een te koud voorjaar bijvoorbeeld.
In de praktijk lukt dat nooit helemaal, want zodra het begint te kriebelen (bijvoorbeeld zojuist tijdens het tellen van de zakjes) schuif ik dergelijke zakjes rustig weer een maandje (of twee) naar voren!

Dit jaar wil ik op ongeveer 1/3 van het nieuwe stuk tuin een pluktuin aanleggen.
Dat komt neer op een stuk van ongeveer 8 bij 8 meter meter.
Daar moet ik toch een aardige 'boeketreeks' op kwijt kunnen lijkt mij!

Eens kijken wat daar allemaal moet komen te staan:

Het eerste wat ik ieder jaar zaai is lathyrus! Die geur!!!
Ik zaai ze in februari en plant ze in maart tegen een van de rozenbogen die toegang geven tot onze tuin, zodat ik iedere keer als ik daar aankom word verwelkomd door een wolk heerlijk zoete bloemengeur. Ook in mijn huis zet ik zomers overal kleine vaasjes met lathyrus neer, heerlijk om even mijn neus in te steken als ik er langsloop!

Nog zo'n all-time favorite:
                                            

Leeuwenbekjes! Gewoon binnen of in de koude kas in zaaibakjes zaaien (niet afdekken met aarde, het zijn lichtkiemers), uitplanten als ze groot genoeg zijn en je plukt er de hele zomer, tot diep in het najaar, prachtige boeketten van!!

                                   

Een andere absolute favoriet is de dahlia. Niks geen oudbollige bloem! 
Ze zijn prachtig en gelukkig weer helemaal terug van weggeweest!
                                      
Ik kweek ze meestal op uit zaad. Dat gaat prima en ze bloeien nog dezelfde zomer.

Ook heb ik een aantal knollen, die ik in het najaar opgraaf en in de kas laat overwinteren in een bak met luchtige grond. 
Mijn lievelingsdahlia is de reuzenbloemige soort: die geeft bloemen van ruim twintig centimeter doorsnee, prachtig!!

                                                 
                                 Wel even de oorwurmen eruit schudden voor je ze in de vaas zet ;-).


En er zijn nog meer 'vaste gasten' op mijn tuin:

 
Zinnia's! Een dikke rij bonte zinnia's geeft mij altijd een instant zomergevoel!

Kattenstaarten! Ik kweek ze in het rood, groen en brons.


Kijk eens hoe lang ze vorig jaar werden! Echte drama-queens!!




Bonte salie, die mag ook niet ontbreken. Mooi, sterk en je plukt er de hele zomer van!

Wat dacht je van de kogelamaranth? Die moet er ook bij hoor!


En de Craspedia, ofwel gele trommelstok.
Prachtige snijbloem, staat wekenlang en geeft ieder boeket net dat extraatje!
En natuurlijk.....in geen enkele pluktuin mag de zonnebloem ontbreken!
Ik heb er een beetje een haat-liefde verhouding mee: ze zijn prachtig, maar worden al snel te groot om er mooie stelen van te kunnen snijden. 
De ultieme soort om te snijden heb ik nog niet kunnen vinden, dus tips zijn welkom!! 

Dat wordt de basis van mijn pluktuintje.
Deze planten staan er eigenlijk ieder jaar wel, aangevuld met andere soorten, die per jaar wisselen.

Ik zaai ook altijd nog wat planten om in bakken te zetten, gewoon in mijn achtertuin.
Deze twee wil ik jullie niet onthouden, die zijn zo leuk:

Ken je deze?

Het is de Nemophila.
Een schattig klein bloemetje, in het zwart, met een heel mooi wit randje rondom!
's Morgensvroeg zijn de bloemetjes gesloten; dan zie je hun witte onderkantjes.
Als ze dan opengaan krijg je een zee van fijne, witgezoomde bloemetjes.
Zet ze vooral op de tuintafel, zodat je ze goed van dichtbij kunt bewonderen!

En de laatste:


Het hazenstaartje!

Hoe zacht en aaibaar kan een plantje zijn???
Probeer maar eens, je zult er niet vanaf kunnen blijven :-) !


Mooie dagdromen dus.
Maar nog even geduld, het is bijna februari, dan 'mag' ik beginnen van mezelf!
Ik zet vast een bakje klaar, om de lathyruszaden in te weken straks.....

Ik ben trouwens heel benieuwd wat jullie favorieten zijn en zou het erg leuk vinden als je in de reacties onder dit bericht laat weten welke snijbloemen er voor jou onmisbaar zijn in je (moes)tuin!
Wie weet levert het mij nog inspiratie op voor het komende jaar :-)!