21 januari 2016

Ondertussen, in de k-k-koude kas.....



Hoewel het met deze kou eigenlijk echt boerenkoolweer is, werd ik vanmorgen wakker met een enorme trek in...witlof!
Met deze temperaturen is het veel aantrekkelijker om die gewoon in de supermarkt of bij de groenteboer te kopen, maar ja, als moestuinder is dat je eer te na natuurlijk!

Dus fietste ik om half negen gemutst en gehandschoend naar de tuin.

Brrr.....koude wind!!
Eenmaal op de tuin aangekomen was ik gevoelsmatig al half bevroren!
Wat een watje ben ik he? Niks gewend.....

Gelukkig had de tuin het ook koud, het lag dus niet helemaal aan mij ;-).
Het leuke van een tuin die het koud heeft, is dat het mooie plaatjes oplevert.
Bijvoorbeeld van deze koperkleurige heuchera:


Tot totaal onbegrip van TuinMan ben ik dol op heuchera!
Ze hebben altijd van die prachtige kleuren vind ik, die ook nog eens spectaculair kunnen veranderen gedurende het jaar. Ik heb er inmiddels een kleine verzameling van staan en die koester ik!

De boerenkool had het ook koud: 


Net als de mislukte spruiten, die nog steeds op mijn tuin staan te wachten tot ik ze naar de composthoop breng, maar daardoor nu wel een mooi plaatje opleverden:


Snel de kas in, daar is het vast warmer.
Hmm, dat valt een beetje tegen......
Nou ja, het blijft een 'koude' kas natuurlijk.

Snel graven naar de witlof dan maar!
Net als het rooien van aardappels voelt het opgraven van witlof een beetje als schatgraven.
Je weet nooit wat je zult aantreffen en ook al weet ik wat ik heb geplant, ik ben stiekem toch elke keer weer verrast als er inderdaad een prachtig maaltje aardappels of in dit geval witlof onder de grond blijkt te zitten.

Eerst maar eens de dekens eraf:


De meeste witlof hebben we al geoogst, dus ik besluit het bed gewoon maar schepje voor schepje vanaf de zijkant af te graven en te kijken wat ik tegenkom.

Hoera! Daar is het eerste lofje:



Na een minuut of vijf heb ik een mooi maaltje bij elkaar:

                                   

Gelukkig, want zowel mijn handen als mijn tenen zijn nu wel bevroren.
Waarom moest ik ook zo vroeg op de dag al naar te tuin gaan?
En waarom ging ik niet lekker warm met de auto??

Snel de overgebleven helft van het bedje afgedekt met dekens
(die lofjes hebben het warmer dan ik ;-) ) :


En weer op de fiets naar huis, waar ik eerst maar eens een hete kop thee heb gezet, die ik met twee warme katten op schoot en warme sloffen aan mijn voeten, naast de warme verwarming heb opgedronken!

Voor diegenen die wat moeite hadden om door de modder heen te kijken:
Zo zien de lofjes er na een flinke wasbeurt uit:



Een stuk smakelijker zo he ;-) ?

We hebben trouwens een koude kas waar het NOG kouder is:

Deze! Afgelopen weekend heeft TuinMan hem weer een stukje verder in elkaar gepuzzeld.
Ging niet helemaal van een leien dakje hoor.
Alle verticale delen die je op de foto ziet, had hij in eerste instantie andersom geplaatst, dus op z'n kop. Helaas ontdekte hij pas bij het laatste deel dat hij dan een gaatje tekort kwam bij het vastdraaien......
De hele boel moest dus weer uit elkaar en ondersteboven weer terug worden gezet!
Tja, dat krijg je als je er geen gebruiksaanwijzing bij hebt gekregen :-). 

Wie weet kunnen dit weekend de eerste kunststof platen erin??
Gelukkig is het nog te koud om te zaaien, dus wordt TuinMan nog niet al te erg opgejaagd door zijn lieftallige TuinVrouw......