21 juni 2016

Een nette(n) tuin en plofkip


 
Onze tuin ligt er op dit moment bijzonder NET bij.
Hij is eigenlijk nog nooit zo NETTIG geweest.
Ik denk zelfs, dat het misschien wel de NETTIGSTE tuin van het hele complex is op dit moment.
Wat zeg je? Je vindt mijn Nederlands plotseling abominabel slecht geworden?
Nee hoor, dat valt reuze mee. Kijk maar eens wat ik bedoel....
Het begon hier al, toen ik langs de tuin van meneer T. liep.
Keek ik een paar dagen geleden nog afgunstig naar zijn prachtig groeiende en bloeiende doperwten, nu bleek daar weinig meer van over! De planten lagen plat op de grond, stukgetrokken en vernield.
De lege peulen lagen verscheurd tussen de hekken in.
Het geheel oogde nog troostelozer door de netten en vitrage die er overheen waren gedrapeerd, als een kapotgewaaide tent :-( .

Meneer T. had bezoek gehad. Van de familie Kauw.
En dat is nou niet bepaald een sympathieke familie gebleken. Ze hebben geen greintje fatsoen en plunderen ongegeneerd je hele oogst, waarbij ze te werk gaan als de bekende olifanten in de porseleinkast. Alles trekken ze stuk! 

En meneer T. was niet de enige geweest die de familie Kauw op visite had gehad, dus ik kwam bij al mijn tuinburen afgedekte bedjes en planten tegen: 





De tuinbuurman die de overkoepelde tuinbonen van de foto hierboven kweekte, zit al 23 jaar op die tuin. Naast de sloot, met daarnaast het weiland. En nog nooit eerder was het nodig geweest om de bonen of iets anders te beschermen tegen de familie Kauw! Het is dus niet alleen qua weer en slakken een jaar van extremen, maar ook wat betreft de kauwen-overlast!

Onze tuin was tot nu toe alleen voorzien van een net over de aalbessen:


Niet zozeer tegen de kauwen, maar gewoon tegen alle vogels die net zo gek zijn op bessen als wij. We hebben het redelijk eerlijk verdeeld; twee struiken met net voor ons en eentje zonder net als snoepwinkeltje voor de vogels.

Maar helaas. Ook onze tuin moest duidelijk wat NETTIGER worden.
Want kijk eens wat de familie Kauw met het deel van onze doperwten dat nog niet met netten beschermd was had gedaan:

Afgeplukt en opgegeten :-(.

Zelfs de hoge blauwschokkers (capucijners), die aan de kant van het hek waar ze staan al was afgeschermd met een net, waren aangegeten: 


Ze hebben de peulen gewoon dwars door twee hekken getrokken: 


Nu hebben wij dus net zo'n NETTIGE tuin als onze tuinburen. Over alles wat ook maar enigszins op een peul, een boon of een erwt lijkt, hebben we netten gehangen: 


Gezellig hoor, zo'n NETTE(n) tuin.....

Daar vliegen ze, de schurken: 


Er vloog trouwens ook iets bijzonder leuks op mijn tuin gisteravond!
Iets wat ik nog niet eerder op mijn tuin had gezien!
Het begon met een vreemde 'tsjiep'.
'Heeee,' dacht ik, 'die tsjiep heb ik nog niet eerder gehoord!'
Voorzichtig liep ik richting de tsjiep en wat zag ik???


Uh, nou, ja, ik zag dus wat jullie op deze foto helaas niet zien, haha. Maar ze zitten er echt:
Op het hek helemaal achteraan de tuin (achter de bonenstokken) zaten twee kleine bonte spechten!
Ze hadden het in eerste instantie vooral heel druk met tsjiepend door de tuin huppen, maar helaas ontdekten ze mij toen ik dichterbij kwam (kon ik maar sluipen, zoals een kat ;-) ) en toen waren de vogels natuurlijk gevlogen! 

Terug naar de plantjes en de bloemetjes.
De juni-spurt is ingezet: alles schiet nu de grond uit!
De eerste bloemen staan alweer in de vaas hier thuis. Zoals deze vrouwenmantel, astrantia en mijn geurfavoriet de lathyrus!!


De eerste aardappels hebben we ook al gegeten, en nu het loof van een deel van de vroege aardappels is 'ingestort', gaan we die ook maar eens rooien deze week: 


En kijk hier eens; de eerste gele courgettes zijn in de maak!
Nu nog klein, maar moet je ze over een week eens zien! 


En HOERA! Alle dertig aspergeklauwen zijn opgekomen!!



Nog een paar jaar(!) geduld en dan kunnen we er volop van oogsten (hoop ik)!

En weet je nog, die in-de-supermarkt-gekochte lenteuitjes, waarvan ik de kontjes niet opat maar weer in de grond stopte? Die beginnen gewoon weer uit te lopen! Experiment geslaagd, haha.



Het look van de knofloken was helemaal geel geworden, dus ik besloot ze te oogsten.
Dertig prachtige bollen:
             

Heerlijk hoor! Kan ik straks mooi de alom geroemde knoflooksaus van Man-van-Vriendin mee maken.
Ik heb hem zelf nog niet geproefd, maar hij schijnt echt verrukkelijk te zijn die saus!
In ruil voor het recept, heb ik Vriendin een ander recept beloofd: dat van deze ontzettend lekkere RABARBERCAKE: 



Dit recept komt van een blog waar ik (en velen met mij weet ik) zeer graag meelees; Eenvoudig Leven. Hoewel er vele varianten te vinden zijn van dit recept, blijft deze eenvoudige en pure versie van Teunie onze favoriet (met stip!).
Komt ie: 

Voor de taart heb je nodig:
150 gram boter of margarine op kamertemperatuur
150 gram suiker
3 eieren
150 gram zelfrijzend bakmeel

Voor de vulling:
750 gram gewassen en in stukjes gesneden rabarber
suiker naar smaak
30 gram custard

Warm de oven voor op 150 graden.

Maak een cakebeslag door de boter en de suiker te mixen. Je voegt er één voor één de eieren aan toe terwijl je goed blijft mixen. Als het beslag licht en luchtig is roer je er het bakmeel door. Doe het beslag in een ingevette taartvorm.

Schud de rabarber, suiker en custard door elkaar en leg het rabarbermengsel op het beslag.

Zet de taart in de voorverwarmde oven en bak hem in 1 uur en 15 minuten gaar.
Mmmmm.....smullen maar!
Vergeet overigens niet om de taart na het afkoelen te bestrooien met poedersuiker, dat maakt de taart echt fenomenaal lekker :-).

Uiteraard moet er af en toe ook nog 'gewerkt' worden op de tuin!
De kippen en konijnen verwachten wel een coninue toestroom van verse andijvie, dus de door Jongste zorgvuldig opgekweekte andijvie-zaailingen (uit de Moestuintjes van Appie) mochten uitgeplant.

Hoeveel mini-andijvieplantjes zouden er in dit potje zitten denk jij?


Het zijn er maar liefst.......
NEGENTIEN!!
Ze pasten niet eens met z'n allen op 1 rijtje, dus ik plantte er ook nog wat kriskras door elkaar aan de andere kant van het hek. 

Tja, dat krijg je als de tuin bijna uit zijn voegen barst; dan ga je een soort paniek-voetbal spelen.
Alle lege gaatjes worden gevuld, zonder vooropgezet plan.
Daar gaat de zorgvuldig uitgedachte plattegrond die ik in het voorjaar maakte ;-). 

Hadden we laatst al gezinsuitbreiding van hangoorkonijntje Fietje, dit weekend kwamen er ook nog wat gevederde vriendinnen bij in ons kippenhok!

Mag ik u voorstellen aan Fladdertje (links), Blauwe Kip (rechts), 



En...........
POFFERTJE, onze krulvederige 'plofkip'!

Het zijn alledrie Cochinkrielen en ik vind ze alledrie even mooi!
Fladdertje en Poffertje zijn zusjes. Het zijn nog jonge kipjes, maar al bijzonder tam.
Je kunt ze gewoon oppakken (net als Blauwe Kip trouwens) en ze lijken het heerlijk te vinden om geaaid te worden. Dan zie je ze ontspannen gaan hun oogjes genoeglijk dicht. Vooral Middelste en Jongste (die meegingen bij het 'uitzoeken' van de kippen) lopen regelmatig met zo'n knuffelkip door de tuin te troetelen!

Dat uitzoeken zelf was trouwens een feestje!
We gingen naar Frea van Cochin Opperdoes. En keken daar werkelijk onze ogen uit!!
Prachtige kippen, die prachtig en ruim waren gehuisvest en Frea was zelf duidelijk helemaal weg van haar kippen. Geen standaard handelaar, zoals we eigenlijk hadden verwacht, maar een heel enthousiaste en betrokken dame, die zelf ook regelmatig met haar gezin midden tussen de kippen zit om ze te knuffelen en te aaien. En die ook zeker niet klakkeloos zomaar iedere kip aan je verkoopt. Sterker nog: sommige kippen verkoopt ze uberhaupt niet en je moet van goeden huize komen om haar mooiste kippen te mogen kopen!

En dan de kleur(slag)en van die kippen!! Ik wist werkelijk niet welke ik moest kiezen; ik vond ze allemaal even mooi! Uiteindelijk gingen we, dik tevreden, naar huis met drie heel mooie exemplaren en al voor we thuis waren, waren we zelf ook helemaal verliefd geworden op dit aanhankelijke ras :-).

Blauwe Kip is al aan de leg en legt trouw iedere dag een mooi rond eitje.
Ideaal voor in het verwenontbijtje dat Middelste voor TuinMan maakte op vaderdag: een cupcake van brood, met daarin twee heerlijke mini-eitjes, in de oven gegaard: 


Volgend weekend willen we graag ALLEMAAL zo'n heerlijk verwenontbijtje van Middelste!