24 januari 2016

Tijd voor Thee!


Buiten is het koud, het is nog te vroeg om al enthousiast te gaan zaaien.....zucht.
Het leven van de moestuinder in de winter is toch een beetje behelpen.

Gelukkig zijn daar mijn tuinboeken!!
Ik heb er heel veel, maar vandaag koos ik deze uit:




Een warm kopje thee is met dit weer altijd lekker immers en ik ben alvast een beetje aan het inventariseren welke theeplanten ik het komende jaar allemaal op mijn tuin wil gaan zetten.

Een paar jaar geleden begon ik voor het eerst met 'thee uit eigen tuin'.
En wat plant een beginnend thee-tuinder natuurlijk als eerste?
Precies: munt!

Omdat ik van het alles-of-niets type ben, kocht ik niet gewoon 1 muntplantje.
Nee, ik wilde direct een hele muntverzameling hebben!
Dus behalve de 'ordinaire' pepermunt (mentha x piperita), plantte ik ook:
  •  chocolademunt (after-eightsmaak!!)
  •  marokkaanse munt
  • aardbeienmunt
  • ananasmunt
  • bananenmunt 
  • kruizemunt
  • appelmunt
Ik dacht daarmee de muntcollectie aardig compleet te hebben, maar ik ontdekte later dat er wel meer dan 50 soorten munt zijn!

Overigens vind ik ze lang niet allemaal even lekker.
Een aantal soorten, zoals bananen-, ananas- en aardbeienmunt zijn dus alweer uit mijn verzameling verdwenen.
Van de marokkaanse munt daarentegen, kan ik niet genoeg hebben!
Die is echt heel fijn om thee van te trekken; heerlijk licht en fris van smaak.

Ik plantte de munt in de volle grond, maar zette ze wel in plastic potten zonder bodem, om te voorkomen dat ik straks een munttuin heb, in plaats van een moestuin met munt :-).
Komend jaar wil ik graag nog sinaasappelmunt toevoegen aan mijn verzameling.
Als iemand weet waar ik die kan krijgen hoor ik dat graag, want ik heb hem nog nergens kunnen vinden.....


potten met gedroogde munt en citroenverbena


Het afgelopen jaar breidde ik mijn theetuin-collectie uit met:
  • citroenverbena
  • citroenmelisse
  • ananassalie
  • agastache
  • goudsbloem
  • kamille
  • rozenblaadjes
  • bosbessen
  • lavendel
  • bosaardbeitjes

Best een aardig rijtje al, nietwaar?
Dit jaar ben ik toe aan de volgende stap: het mengen van lekkere melanges!

Klinkt mooi he:........'melanges'........... ;-).

Wat ik ermee bedoel is dat ik de diverse gedroogde kruiden en bloemen wil gaan mengen tot smaakvolle theemixen. Maar ook tot mengsels die een bepaald effect hebben.
Zoals bijvoorbeeld een kalmerende of juist een opwekkende thee.
Of een thee die verlicht bij hoest of verkoudheid, of een verkoelende thee voor als het heel warm is.

Weet je wat?
Ik ga nu eens een lekker kopje thee zetten en sla mijn theeboek open :-)!

Oja, kijk eens wat een mooi schrift ik al weer een tijdje geleden kocht:


Perfect om te gebruiken als theetuin-aantekenboekje :-) !