12 februari 2016

Verleiding



Morgen viert mijn moeder haar verjaardag! En op haar verlanglijstje stonden 'gezellige plantjes voor in de tuin'. Kijk, dat is een mooi excuus om weer eens een bezoekje te brengen aan mijn favoriete tuincentrum: De Boet in Hoogwoud!

Omdat er nogal veel mensen zijn die De Boet als favoriet tuincentrum hebben, besloot ik er op tijd heen te gaan, zodat het nog lekker rustig was. Klokslag negen uur stond ik er voor de deur! Waarna ik eerst nog vijf minuten in mijn auto ben blijven zitten, omdat ik het heel vervelend vind om als eerste klant een winkel binnen te lopen..... Ach ja, ieder zo zijn eigenaardigheden nietwaar?

Gelukkig hoef je bij De Boet nooit lang te wachten op mede-Boetfans, dus kon ik al snel naar binnen.

En waar loop je dan direct bij binnenkomst tegenaan???



Een hele lange wand gevuld met zaden!
En alsof dat niet al verleiding genoeg is, zetten ze er bordjes bij met daarop de tekst:
(kun je hem ontcijferen?)

Alle zaden aan de wand 40% korting!

Probeer daar maar eens dapper voorbij te lopen zonder iets in je mandje te gooien!
Dat lukte dus niet!
Maar ik heb het heel bescheiden gehouden hoor:

                                       


Dit waren de enige zakjes die ik meenam: geraniums (had ik zomaar zin in), bewaarbare rode kool, spinazie en tuinbonen.
De laatste twee 'mochten', want die waren op. Dus eigenlijk heb ik dan maar twee 'onnodige' zakjes gekocht :-).

Overigens hebben ze bij de Boet niet alleen veel zaden, maar ook veel plantjes en veel.....


....manden! Links en rechts van de foto liep de stelling met manden nog door!!

De rest van het tuincentrum was deze keer een beetje rommelig. Men was hard aan het werk om alles voorjaarsklaar te maken, dus er werd druk getimmerd, gesleept en verplaatst.
Geeft niks, ik vond wat ik zocht; plantjes voor mijn mams!

                                              
Mooi he, deze dubbelbloemige helleborus!
Een van de favoriete planten van mijn moeder, dus die nam ik mee.
En nog twee manden met fleurige viooltjes:

                                        

Bijna bij de uitgang werd ik toch nog verleid tot een ongeplande aankoop:

                                         

Eerst zag ik het vaasje en toen moest daar natuurlijk nog iets in ;-). Dat werd perzikbloesem.
Ik heb het voorjaar dus vast in huis gehaald!

Ondertussen begint het in de kraamkamer ook lekker te 'jongen':


                           

De tuinbonen en de capucijners zijn al mooi op aan het komen, die mogen van het weekend fijn naar buiten, in de muurkas.

De bonte salie begint ook te kiemen. Goed kijken hoor:

                            

En de eerste paprika's komen al kijken:

                                 

Het zijn de puntpaprika's, waarvoor ik het zaad doodgewoon uit een supermarktpaprika heb gehaald.
Snel kiemend zaad blijkbaar, want ze zitten er nog maar een dag of vijf in!

Verder niet veel tuinerigs gedaan deze week, want ik sukkel wat met een virusje.
Een draaiende maag, hoofdpijn, keelpijn en af en toe klapperen van de koorts.
Bah! Nou ja, ik ben niet de enige geloof ik, als ik het zo om me heen hoor ;-).

En als ik dan toch binnen zit te sukkelen, heb ik mooi de tijd om me met een andere hobby te vermaken: quilten. Dat virus is geheel onschuldig gelukkig!
Ik heb het pas sinds een paar maanden te pakken (aangestoken door mijn moeder, die al jarenlang de mooiste kunstwerken naait) en vind het tot mijn eigen verrassing erg leuk om te doen.
Aan deze kattenquilt ben ik gisteren begonnen:



Het lijkt of ik al heel ver ben, maar hij moet nog helemaal afgewerkt en doorgequilt (raar woord, vast verkeerd geschreven zo?) worden, dus het meeste werk moet nog komen hoor.
Als ik het niet vergeet zal ik hem hier ook nog eens plaatsen als hij helemaal af is, je zult zien dat hij er dan toch weer heel anders uitziet.

Zo, nu ga ik nog maar een kopje saliethee-uit-eigen-tuin zetten. Schijnt heel goed te helpen bij keelpijn.....