19 januari 2016

Post!

Een grote, witte envelop bij de post, die rammelt als je hem schudt....
Dat kan maar 1 ding betekenen:



Mijn eerste zadenbestelling van dit jaar is binnen!!!
Besteld bij Vreeken en ik heb er deze keer niet eens heel lang op hoeven wachten.
Dat is wel eens anders..... maar goed, geen gezeur daarover nu: ze zijn binnen!!!!

Eigenlijk had ik bijna geen nieuw zaad nodig, maar ja....

Eerst kwam daar de jaarlijkse envelop van de volkstuinvereniging, met de zaadgidsen van Van der Wal en Sluys Garden. Aangezien ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om die ongeopend weg te leggen, volgde daaruit al snel de eerste bestelling. Voor ik het goed en wel doorhad stonden er dan toch in no time een stuk of dertig soorten zaad op dat lijstje....heel gek. Ik liep het lijstje nog eens na en verwijderde heel moedig 1 soort die ik bij nader inzien toch niet heel erg nodig dacht te hebben.
Om er bij de tweede inspectie weer 2 andere aan toe te voegen, haha.

Snel het lijstje bij de vereniging in de bus gedaan, voordat het nog langer zou worden!

En toen...bedacht ik dat ik dit jaar ook een bed met mini-groenten wil gaan aanleggen.
Die kun je veelal in hun geheel klaarmaken en dat lijkt me er zo leuk uitzien op mijn bord.
Dusss: op naar het internet!

Daar vond ik een hele rits mini-groenten om zelf te kweken.
Een aantal daarvan kweek ik al ieder jaar: mini-paprika's, snackkomkommertjes en cherrytomaatjes bijvoorbeeld. Makkelijk te kweken en ontzettend lekker!
Ook mini-sla (o.a. klein duimpje) zaai ik altijd. Die is ideaal voor in een grote pot of bak hier in de achtertuin, zodat we altijd verse sla voor het grijpen hebben. Rijtje radijs, polletje bieslook en wat rucola ernaast en klaar is je salade!
Maar er bleken nog veel meer kleine groenten te zijn: mini-worteltjes, mini-courgettes, mini-prei, mini-bloemkool, mini-mais......
Dat gaat nog een vol bed worden! (want ja, natuurlijk heb ik die allemaal besteld :-) ).

Hieronder een greep uit het pakketje dat vandaag arriveerde:

Druivenbonen! Ik had er nog nooit van gehoord, maar volgens de omschrijving is dit het kleinste familielid van de tuinboon, met een zeer verfijnde tuinbonensmaak.
En klein zijn ze zeker:

(Zie je die gerimpelde vingers trouwens?
 Die zijn normaal niet zo gekreukeld hoor, ik had net afgewassen....)


De mini-groenten die bij deze bestelling zaten:

Worteltje Burpees Short 'n Sweet; de naam zegt genoeg toch?
En courgettes Bush Baby en Eight Ball, beiden zeer geschikt om heel jong te oogsten.


Het vleugelboontje, lijkt me heel bijzonder om te zien, en ik hoop ook om te eten.
Alle delen van de plant zijn eetbaar: de bloemetjes, blaadjes, stengels, vruchten en zelfs de knolvormige wortels!



Daslook schijnt te groeien als onkruid, maar is volgens het pakje nog niet makkelijk om te laten kiemen. Eerst 2-4 weken op een warm en vochtig plekje zetten, dan 4-6 weken in de koelkast en daarna weer warmer zetten. Als het goed is kiemt het zaad daarna, anders moet deze behandeling worden herhaald. Gelukkig voegt het etiket er nog aan toe dat je ook in september buiten kan zaaien, dan doet de winter het koelende werk. Voor luie tuiniers zoals ik lijkt me dat de beste zaaioptie :-).


Dan hebben we nog perilla. Heb ik nog nooit gegeten, maar schijnt in restaurants veel gebruikt te worden. De smaak is 'notig en aromatisch', aldus de verpakking. Perilla kan ook op een schoteltje met natte keukenrol of op een dun laagje aarde worden gekweekt, net als tuinkers.




En tenslotte een kleine selectie sla: Klein Duimpje, Little Gem en roodnervige rucola.
Ik ben gek op rucola en ben dan ook heel benieuwd naar deze soort. Hopelijk de ultieme combinatie van lekker en mooi!

Verder zaten er nog flageolets en gele peultjes in de envelop.
Ik ben weer helemaal gelukkig!

De duivenboontjes kunnen al in januari worden gezaaid, dus wie weet....volgende week toch maar eens wat zaaibakken te voorschijn halen misschien?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten