22 februari 2016

This Week's Favorite!

 

Dit is 'm dan: de allereerste Favorite van MoestuinMania's nieuwe rubriek 'This Week's Favorite'!
En deze favoriet heeft alles te maken met THEE!
Zoals ik eerder al schreef wil ik dit jaar mijn theetuintje gaan uitbreiden en gaan experimenteren met het maken van eigen melanges. Nou, afgelopen zaterdag kreeg mijn inspiratie hiervoor wel een enorme boost!!
Ik liep met Vriendin door de mooie historische binnenstad van Haarlem. Het regende, we hadden het koud, onze vaste lunchplek bij V&D (met prachtig uitzicht over de stad!) was niet meer en onze all-time favoriete winkel Dille & Kamille bleek de hele maand gesloten te zijn in verband met een verbouwing. We waren dus enigszins in mineur geraakt en naarstig op zoek naar 'dat ene winkeltje' dat ons vandaag gelukkig zou gaan maken.

En toen liepen we zomaar tegen dit bijzondere winkeltje aan!
'The Art of....Tea, Herbs & Spices'; de naam maakte ons direct al nieuwsgierig.
Iets met thee en kruiden??
Yes, daar houden wij wel van! Snel naar binnen dus!
Eenmaal binnen hadden we even een paar seconden nodig om ons te realiseren wat we daar zagen.
We zagen namelijk....

 ....links een wand met THEE enneh....

 ....rechts een wand met THEE enneh....

 ...in het midden allemaal leuke en lekkere
                                                                        THEE- kadootjes!

Bijvoorbeeld deze lekkere chocolaatjes:

 Zelf uitzoeken! Dat is al een feestje op zich!

We keken onze ogen uit!
Wat een theesoorten heeft dit winkeltje!
Je kunt het zo gek niet bedenken, of je kunt het hier vinden.
Van 'gewone' zwarte of groene thee, tot chique (en dure!) gele thee.
Van eenvoudige vruchtenthee tot de meest complexe melanges.
En wat dacht je bijvoorbeeld van deze thee:



Chocolade thee! De blikjes op de grote trommels mag je open maken om de thee te kunnen ruiken en echt, deze ruikt heerlijk naar de pure chocolade die in de melange verwerkt is!

Ook zo leuk: onder een aantal andere melanges zaten een soort lades, vol met de betreffende thee en een schepje erbij om zo de thee extra goed te kunnen zien en ruiken! De foto is niet scherp (want geknipt en opgeblazen), maar geloof me: dat is een leuke en bijzondere ervaring voor je zintuigen!!




En toen.....kwam ik bij de linkerwand.
En DAAR werd ik nog blijer van!
Want daar zag ik allemaal bekende plantennamen op de blikken staan!
Mijn theetuintjesdroom was hier ten uitvoer gebracht!



Wat zijn er veel planten (veel meer dan ik al wist!), die gebruikt kunnen worden als/in thee!
In gedachte groeide mijn theetuin-plantencollectie dan ook in volle vaart!

Volgezogen met inspiratie en voorzien van enkele zakjes thee en (natuurlijk!) chocolaatjes, verlieten wij na een half uurtje dit bijzondere winkeltje weer.
Tevreden en voldaan :-)!
Bij ons volgende bezoek aan Haarlem gaan we hier zeker weer kijken!

Eenmaal thuis werd er uiteraard direct een pot thee gezet.
Het werd een pot 'Het straatje van Vermeer'-thee.
Klinkt artistiek he?
Nou, dat was het ook hoor, kijk maar eens mee in het zeefje:



Mooi he?
Stukjes gedroogde banaan (ik heb een voedseldroger, check!), stukjes aardbei (een bed vol op de tuin, check!) en gedroogde goudsbloemen (een emmer vol zaad staat al klaar, check!).
Een thee die niet alleen erg lekker blijkt te smaken, maar dus ook een feestje is om naar te kijken!

Je begrijpt, die nacht had ik wilde theetuintjes-dromen :-) !

Wil je zelf ook eens een bezoekje brengen aan dit bijzondere winkeltje?
Je vindt 'The art of.....Tea, Herbs & Spices' aan de Grote Houtstraat 153 in Haarlem.
Is Haarlem te ver weg?
Nog heel even geduld dan; er wordt hard gewerkt aan een webshop.
Houd de website daarvoor in de gaten: www.the-art-of-tea-herbs-spices.nl.