5 januari 2017

TuinVrouw in winterstand


Tja, wat zou een rechtgeaarde TuinVrouw doen in de winter??
Nou, eh.....lekker op de bank bij de keukentafel zitten bijvoorbeeld, met warme sloffen en een slapende kat aan de voetjes, een lekker kopje thee-uit-eigen-tuin in de hand en een moestuinboek op schoot! Puur TuinVrouwen geluk!
Zo'n beetje half oktober (na mijn laatste blogje inderdaad) ging ik in winterstand.
TuinMan bleef nog wat langer actief; hij ruimde wat op, dekte de composthoop af, legde een extra dekentje over de ingekuilde witlof, nam de winterwortels en de knolselderie mee naar huis en sprak de pastinaken, spruitjes en boerenkool nog even bemoedigend toe. Deze groenten redden het prima, in de winter op de tuin. De winterwortels en de knolselderie verdwenen thuis voor een deel direct in de stamppot en de soep en de rest bewaren we in met zand gevulde kistjes in de garage.

En verder laten we de tuin fijn een paar maanden met rust!
Hebben we zelf ook meteen tijd om weer eens wat klusjes in huis te doen, zoals het schilderen van de gang en het opruimen van de garage. En om de opgeslagen voorraad beetje bij beetje te verwerken in lekkere gerechten en baksels, zoals soepen, quiches, stamppotjes, taarten, crumbles, chutneys of gewoon.....een simpele appelcake: 


Spitten doen we pas in het voorjaar. In de winter laten we de bodem lekker met rust.
Dat is niet omdat we lui zijn, maar omdat we het bodemleven zo min mogelijk willen verstoren.
Oke, toegegeven, het aanhangen van deze filosofie kwam ons ook niet heel slecht uit.....
Aan het eind van het jaar zijn we altijd wel een beetje 'klaar' met de tuin en hebben we geen zin meer om de tuin nog helemaal om te spitten. Dit komt ook doordat wij op klei tuinieren en in een nat najaar is het dan al snel een 'hell of a job' om dat te willen omkeren.
Toen we dus ergens lazen dat het beter voor het bodemleven is om de grond met rust te laten en om uitgebloeide bloemstelen te laten staan als schuilplaats voor beestjes, keken TuinMan en ik elkaar eens nadenkend aan en besloten terstond dat wij voorstander waren van deze denkwijze.
Eind van het seizoen ruimen we de ergste chaos op en laten de tuin daarna een maand of twee aan haar lot over. Liefdevolle verwaarlozing heet dat.

Dit leidt ieder jaar weer tot een hoofdschuddend afgrijzen van enkele tuinbuurmannen, die fervent aanhanger zijn van het principe 'twee-steken-diep-omspitten-voor-de-winter'.
Ziet er ook veel mooier uit natuurlijk, zo'n keurig 'zwart' tuintje in de winter, dat snap ik wel.
Maar ach, wij zijn er in de winter toch (bijna) niet ;-).

Zo rond februari poetsen we de spitvorken weer op en maken de tuin, al dromend van rijke oogsten, bedje voor bedje weer keurig leeg en schoon.
Maar zo ver is het nog niet! Eerst mag er nog even gebladerd en gemijmerd worden!
En 'bladeren' genoeg hier, kijk maar:



Mijn all-time-favorite mag altijd als eerste uit de kast: Mister Monty Don! 

                  

Een informatief tuinboek, dat tegelijkertijd leest als een (dikke) roman.
Heerlijk smeuig geschreven, doorspekt met humor.
Monty is in Engeland een ware tuinheld, met een behoorlijk verstand van zaken, maar schrijft alsof hij gewoon maar wat probeert en aanrommelt. Het enthousiasme druipt van de pagina's, net zoals het in zijn tv-programma's van het scherm spat. Inderdaad; ik ben groot fan :-). 

 Een andere favoriet is deze:


Alma is een echte vakvrouw en minstens zo enthousiast als Monty!
De prachtige foto's in het boek en de aanstekelijke teksten maken dat je onmiddellijk je laarzen wilt aantrekken om buiten je ganzen te gaan voeren en je aardappels te gaan oogsten.

Andere boeken zijn vooral plaatjes-kijk-boeken, zoals het lieftallige boekje over viooltjes en het mooie dahliaboekje. Mijn snijbloemenboek doet mij ieder jaar weer watertanden: welke soorten zal ik dit jaar eens gaan proberen in mijn tuin?


En tenslotte is daar nog mijn tuinbijbel:  


Een heel degelijk en overzichtelijk boek, met precies beschreven hoe-wat-en-waar we het beste kunnen planten. Ondanks onze dertien jaren moestuinervaring, pak ik dit boek er nog regelmatig bij om iets na te kijken of op te zoeken.
Hoewel ik 's winters net zo graag binnen zit als dat ik in de zomer buiten ben, beginnen de eerste tuinkriebels al bladerend toch alweer te ontwaken.
Hmm....eens even neuzen in mijn zadenbakken dan maar:


Ik heb er twee: eentje voor de bloemenzaden en eentje voor de groentezaden.
Ik sorteer de zaden op maand, waarbij ik de zakjes eerst achter het 'tabblad' van de maand waarin ze voor het eerst gezaaid kunnen worden zet. In de betreffende maand bepaal ik dan welke soorten ik daadwerkelijk in die maand zaai en welke zaden nog even een maandje mogen wachten achter het volgende tabje, bijvoorbeeld omdat het buiten nog te koud of te nat is.
Of ik zet het zakje, na de eerste maal zaaien, een paar tabjes verder, voor een tweede zaaironde een paar maanden later. Zo probeer ik mijn oogsten een beetje te spreiden en zo lang mogelijk in het jaar te kunnen genieten van verse groenten en bloemen.
Met de milde herfsten van de afgelopen jaren konden we vaak tot in december nog wel groenten van de tuin halen!

Al sorterende schrijf ik vast op wat ik dit jaar zeker op mijn tuin wil gaan zetten.
Inderdaad: ik schreef 'zeker' in de vorige zin :-).
Dit zijn dus slechts de soorten waarvan ik op voorhand al weet dat ik die ga zaaien.
Gedurende het voorjaar komt daar altijd weer van alles bij.
Zo lukt het mij bijvoorbeeld nooit om zonder plantjes of zakjes zaad het tuincentrum uit te komen.
En 'nee' zeggen kan ik ook al slecht, dus tuinbuurmannen die zaaigoed over hebben weten mij ook altijd te vinden. En als ik dan toevallig net niet op de tuin ben, zetten ze het jonge spul gewoon op een beschaduwd plekje neer. Zo trof TuinMan onlangs nog drie frambozenstruikjes aan, die veilig aan de rand van de composthoop stonden geparkeerd. En dan is het soms best even zoeken naar de liefdadige afzender, haha!

Maar goed, mijn zeker-zaaien-of-planten lijstje voor 2017 is dus klaar:
          

Die tekentjes in de kantlijn wil ik wel even uitleggen hoor:
- een krulletje betekent dat ik daar nog zaad genoeg van heb,
- WAL betekent dat ik die soort heb besteld bij Zaadhandel Van der Wal,
- een p betekent dat ik niet zelf ga zaaien, maar dat ik plantgoed koop,
- VTV betekent dat ik deze via de volkstuinvereniging bestel.

Maareh...je dacht toch niet dat dit de hele lijst was he, haha?
Er is ook nog een achterkant:

          

Het lijstje onder het kopje 'thuis' is nog wat kort, maar dat komt goed hoor.
De kruiden willen we dit jaar bijvoorbeeld ook thuis zetten, in een (nog door TuinMan te timmeren) kruidenbak. En al het zaaigoed staat in eerste instantie ook thuis, zodat ik het jonge zaaigoed goed in de gaten kan houden en kan vertroetelen.

Na al dat geblader en gesorteer van de afgelopen dagen zijn de tuinkriebels goed wakker geworden.
En kijk nou eens, wat een mooi weer vandaag!


Dan toch maar even voorzichtig naar buiten.....
Hee, zien jullie dat? Het voorjaar komt eraan: 


Even een blik in mijn kleine kasje: 



Behalve een hele verzameling geraniums, staan ook de tijm, laurier, kruiprozemarijn en mijn citrusboompje hier gezellig samen te overwinteren. Allemaal prima vorstvrij gehouden door dit kleine rode apparaatje:


Zoals ik hier al schreef: ideaal, een stopcontact in je kas! ;-)


Oja, dat is ook zo.... in het najaar heb ik een paar druivenstekken in een potje gestoken.
Die zien er niet bijster florissant uit he?



Hopelijk komen ze in het voorjaar tot leven en worden het net zulke mooie druivelaars als de plant die nu in de grote kas staat. Nog even afwachten maar....

De kruiprozemarijn daarentegen, wacht helemaal niets af!
Die heeft het voorjaar in zijn (of haar?) bol!
Helemaal vol met mooie blauwe bloemetjes (oeps, sorry voor de fletse foto...)



Nu weet ik het zeker: het voorjaar komt er aan!!




14 opmerkingen:

  1. Leuk, ik blijf je volgen. Ik ben niet zo georganiseerd als jij. Ik probeer het ieder jaar weer, maar in de loop van het voorjaar zo na de voorzaai slaat de chaos weer toe. Tot horens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat overkomt mij ook meestal ook hoor Paula; ik begin met een strak tuinplan, maar al zaaiende en plantende komt er steeds meer bij en wijk ik al snel van mijn planningen af.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees het al.....we kunnen elkaar een hand geven. Al die boeken over groentes en kruiden..lijsten vol met groentes en meer. Lekker de tuin met rust laten in de winter is ook ons idee. Laat die buren maar kijken met hun super strakke zwarte boutjes. Wij hebben ook Noord Hollandse klei. En ja, ik heb vandaag de lente ook even gezien....Maar het gaat wel me niet snel genoeg. Gr Monique

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Monique! Waar in Noord-Holland zit jij? En lastig hè, geduld hebben ;-)?

      Verwijderen
    2. In nibbixwoud, vlakbij hoorn. Ja. Heel lastig!!!

      Verwijderen
    3. Oh, dat is vlakbij! Nog een maandje, dan mogen we weer Monique ;-)!

      Verwijderen
  4. Dag Tanja, mooi geschreven, ik zie dat we hetzelfde boek over dahlia; s hebben, goede keuze. Geniet van je kopje thee en rust, want er staat weer een drukke tijd voor de deur... Gr. Wim.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi boekje hè Wim? Ik kreeg het van mijn zus en als echte dahliafan kijk ik er graag in! Nog een paar weken rust en dan begint het tuinseizoen wat mij betreft weer. Nu al zin in!!

      Verwijderen
    2. Ik vrees dat er eerst nog sneeuw komt... :)

      Wim.

      Verwijderen
    3. Bij jou heeft het al gesneeuwd toch? Ach, als het gaat sneeuwen zit ik gewoon nog ietsje langer met mijn neus in mijn tuinboeken ;-).

      Verwijderen
  5. Leuke blog, vlot geschreven, ik volg je nog wel verder. Ik heb vroeger heel lang een moestuin gehad in Belgie. Owv omstandigheden mee gestopt maar nu voor het derde jaar klaar om moestuin te maken in zuid frankrijk. Het is daar weer zoeken naar alles owv andere weersomstandigheden, andere grond maar ook omdat ik daar slechts ongeveer 6 maanden per jaar ben. Tuin ligt nu klaar voor de winter (ik in B) en half maart ga ik weer terug en dan is het daar al volop lente. Soms moet er bij terugkeer enkele dagen gewied worden maar oogst is tot nu toe altijd redelijk goed. Vanaf dit jaar meer de ecologische toer op met veel en dik mulchen - kijken wat dat geeft. In ieder geval voor jou en je tuinfamilie verder veel succes toegewenst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment Marc! Een moestuin in Frankrijk....leuk! Waar in Frankrijk? Ben benieuwd of je daar wellicht ook andere dingen kweekt dan je in Belgie deed? Mulchen doe ik ook steeds meer; niet alleen fijn voor de gewassen, maar het scheelt ook wieden ;-).
      Jij ook veel succes gewenst en ik zou het leuk vinden als je af en toe laat weten hoe het bij jou in Frankrijk gaat :-)!

      Verwijderen
    2. Wij zitten in zuid west frankrijk - +/-100 km onder Toulouse, in de voorlopers van de Pyreneeën. Kijk maar eens op mijn site (www.vakantiehuisinfrankrijk.be). In de tuin kun je profiteren van de warmte ginder (tomaten, paprika, pepers, komkommers, aubergine - alles in open lucht) Voor dit jaar heb ik al look, ajuin en sjalot geplant voor ik eind december terug naar B kwam om te overwinteren. Ook artisjok scheuten heb ik al geplant. Dit jaar nog een druppelinstallatie plaatsen want water is er wel nodig, de vorige jaren heb ik gewerkt met een zwaaisproeier maar dan gaat er teveel water verloren. Er is een grondwaterput waarop ik al een pomp geplaatst heb. Nu ik ook internet heb ginder is het gemakkelijker om anderen vorderingen en groei in de tuin te laten volgen. Vorig jaar ook veel groenten geweckt (diepvriezen gaat niet daar ik de electriciteit afsluit bij mijn vertrek (en als er geen huurders zijn)
      grt en tot later

      Verwijderen
    3. Ik heb je website bekeken Marc; ziet er goed uit! Eens kijken of mijn gezin mee wil ;-).
      Leuk hoor, een vakantiehuis-met-moestuin!

      Verwijderen