25 februari 2016

Ondertussen in de kraamkamer....


In mijn werk- annex kraamkamer is het intussen een drukte van belang!
Bijna alle zaden van de paprika's zijn inmiddels opgekomen.
Alleen de rode komen niet boven en de 'beaver dam' en 'sweet pickle' heb ik ook nog niet gespot.
De zaden van de rode paprika waren blijkbaar te oud, dus die zal ik vanmiddag vervangen door zaden uit een ander (eveneens oud) zakje. Wie weet lukt het dan wel.
De andere twee heb ik ook al een paar jaar liggen, dus het zou kunnen dat die hun kiemkracht inmiddels verloren hebben. Maar de bak staat ook niet meer op de warmtemat, omdat de andere paprika's wel allemaal zijn opgekomen.
Het zou dus ook zomaar kunnen dat deze twee soorten er gewoon wat langer over doen voordat ze kiemen en nu extra lang omdat ze geen verwarmde voetjes meer hebben. Ik wacht het dus gewoon nog maar even af.
Ondertussen kweek ik er gewoon een maaltje champignons ;-) :

                                               


In de bak van de leeuwenbekjes begint het ook een beetje groener te worden:

                                   

De gemengde komen al aardig op, de 'zwarte' soort nog wat minder.
Leeuwenbekjes kiemen altijd heel onregelmatig (bij mij althans), dus ik laat het bakje rustig staan.
Sowieso zaai ik straks ook ter plekke in de tuin nog bij, maar ik vind het altijd prettig om een 'beginnetje' te hebben, zodat ik tenminste direct al wat resultaat zie straks buiten ;-).

Ook de bonte salie doet haar best:



De zaailingen zijn weliswaar wat slungelig omdat ze warm staan en nog niet zoveel licht krijgen, maar dat is geen probleem. Ik wacht nog even tot het merendeel is opgekomen en dan gaan ze buiten de kas in, waar het koeler en lichter is. Bij het verspenen (dat ik overigens niet plantje-voor-plantje doe, maar met een polletje tegelijk) zet ik ze zo diep mogelijk. Daar kunnen ze prima tegen en dan staan ze direct weer stevig.
Overigens is bonte salie wat mij betreft echt een plant die iedereen zou moeten hebben hoor!
Zo mooi die kleuren en ze staan de hele zomer!
Als je buiten geen plek hebt, zet je ze gewoon in een pot, daarin doen ze het ook goed.
Doen hoor! :-)

En hoera: mijn eerste katoentje komt boven!!
Het is nog een beetje een kreukelig frummeltje (linksonder, die streep in het midden is het vlaggetje dat erbij staat), maar hij is in elk geval onderweg!

                                     

Hopelijk volgen er snel nog wat broertjes en zusjes. Ik heb de potjes vanmorgen op de warmtemat gezet, samen met de potjes van de leeuwenbloem (die met dat 'euforische effect' ;-)) want daar is nog niets te zien. Wie weet gaat het kiemen wat sneller als ze lekker warme voetjes hebben.

Maar dan:

                                

Zie je dat? Er is nog maar 1 reuzendahlia opgekomen! :-(
Dat is niet leuk, want ik had net besloten dat ik er daar dit jaar VEEL van wil planten!
Vanmiddag even in mijn zadenbak neuzen, om te kijken of ik er nog meer zaad van heb en dan even bijzaaien denk ik. Dahlia's zijn niet moeilijk te zaaien, dus er hadden er al veel meer boven moeten zijn gekomen. Toch ook weer (te) oud zaad misschien.
Dat krijg je ervan als je altijd 'zuinig' zaait; dan doe je jaren met zo'n zakje!
De hoogste tijd om mijn zadenbak dit jaar eens flink leeg te zaaien dus, zodat ik volgend jaar weer met vers zaad aan de slag kan!

Gistermiddag nog even wat tuininspiratie opgedaan in de diverse tuinbladen.
Ik heb er een paar honderd liggen, dus ik kom altijd wel wat leuks tegen ;-).
Zoals dit diy (do it yourself) insectenhotelletje:



                                           

En kijk eens wat er toevallig nog in mijn tuin ligt?

                                   

De afgezaagde stam/stronk van de boom die plaats heeft gemaakt voor het kasje!
TuinMan heeft inmiddels beloofd het stammetje in vieren te zagen, zodat ik de stukken kan gebruiken voor mijn hotelletje in spe!

Dit modelletje vind ik trouwens ook leuk (en makkelijk te maken of uit te breiden ook!):


Ik kwam ook nog wat sla-inspiratie tegen:





Zelf plant ik altijd een rij met verschillende soorten sla op mijn volkstuin, maar ik zet ook wat in potten en bakken thuis, zodat ik niet elke keer eerst naar de tuin hoef te fietsen als ik plotseling zin krijg in een paar blaadjes sla op mijn brood. Vorig jaar had ik vier kropjes sla in een kistje gezet, net zoiets als op de bovenste foto.
Daar hebben we de hele zomer van geplukt; gewoon telkens een paar blaadjes. Groeit vanzelf weer aan en je hebt altijd verse sla bij de hand!

Hoewel het buiten nog erg koud is, zijn mijn tuinkriebels inmiddels bijna niet meer te bedwingen hoor. De komende dagen ga ik flink zaaien!
Want zoals ik hierboven al schreef: alle zakjes mogen leeg dit jaar!