13 juni 2016

Klaar! en.....MoestuinMania 'in PREMIERE''!!


Zo! Nou, wij zijn klaar hoor! Niks meer te doen het verdere jaar!
Al het achterstallige onderhoud is weggewerkt, alle rommelhoekjes zijn weer spic en span, al het onkruid is gewied, al het zaaigoed geplant, alle zaden gezaaid.
Het is me in de afgelopen dertien jaar nog nooit eerder gebeurd, maar gistermiddag om 15.00 uur liep ik op de tuin en....

....ik VERVEELDE me!!!!!

Erg he?
Tuurlijk genoot ik van al het moois en lekkers, van de zon, van de fluitende vogels, maar verder...was ik klaar! Niets meer te doen.
Zo 'bij' zijn we nog nooit geweest, haha.
Maar het is stilte voor de storm hoor, dat weet ik heel goed.
Een paar dagen regen en het onkruid schiet uit de grond bijvoorbeeld. En een paar weken verder en het is kiezen tussen oogsten of wieden, dan valt het haast niet meer bij te benen.
Maar nu.....even een momentje rust dus.

En....tijd voor de eerste 'echte' oogst!
Niet van de asperges, hoewel die ijverig hun best doen om zo snel mogelijk boven de grond te komen. Van de 30 geplante klauwen zijn er al 22 boven de grond gekomen!


En ook niet van de bloemkool :-(.
Want hoewel het er hier nog zeer veelbelovend uitziet:
(met het geknakte blad dek je de kool af, zodat deze mooi wit blijft)


                 

.... bleek onder de bladeren de kool helemaal geel en aangetast te zijn!

                          

Tja, de afgelopen weken was het ook af en toe meer dan 40 graden in de kas.
En bloemkoolplanten lijken op mij; ze houden best van een beetje zon en warmte, maar het moet niet te gek worden ;-).

En we oogstten ook nog geen tuinbonen, die zijn nog niet zover.
Helaas zorgde het benauwde, klamme weer wel voor een explosie aan zwarte bonenluis:
 

Snel de toppen uit de planten geknepen, hopelijk helpt dat afdoende:



Spuiten doen we niet, omdat we biologisch willen kweken. Als we gaan spuiten hebben we namelijk altijd het gevoel dat we de groenten dan net zo goed in de supermarkt zouden kunnen kopen.
Niet helemaal waar, want als je zelf een keertje met 'iets' spuit, zit er nog altijd veeeeel minder troep op je eten dan als je het in de winkel koopt. Maar goed, het gaat om het idee, dus wij spuiten niet.
Bij het kweken van tuinbonen leidt dat ieder jaar dan ook tot een soort 'op hoop van zegen'; lukt het om de bonen te oogsten, of zuigen de luizen de peulen voortijdig leeg?

Overigens staan mijn inmiddels beroemde 'roze hangtuinbonen' weer fier rechtop en.... zijn ze staan te BLOEIEN:

               

Mooi he, zo'n ROZE bloeiende tuinbonenplant??
Nee, het ligt niet aan je scherm, je hoeft ook je brillenglazen niet op te poetsen en nee hoor, de zaden komen ook al niet bij Aliexpress vandaan; de bloemen zijn inderdaad WIT!!
Grrrrr!

Maar goed, ook de uien worden nog niet geoogst.
(Wel knijp ik even alle bloemkopjes eruit, anders steekt de plant alle energie in de bloei in plaats van in het vormen van een fatsoenlijke, dikke ui)

                

Ook de leeuwenbekjes zijn nog niet helemaal klaar om te worden 'geoogst'.
Maar wel bijna, kijk maar, de knoppen beginnen al een beetje te kleuren:

            

Wat gaan we dan WEL oogsten, vraag je je nu waarschijnlijk wanhopig af.
Nou..... de eerste aardappeltjes bijvoorbeeld!!


            




Ze zijn nog klein, maar voor mijn doel al prima geschikt!
Ik wil namelijk wat verschillende soorten samen roosteren in een ovenschaal.
Daarom oogstten we een vijf verschillende aardappeltjes: rattes, koopmans blauwe, belle de fontenay, triplo's en burgundy red. Klinkt alvast heel interessant he?
Hopelijk smaken ze net zo interessant!



In de oven gaan ze dus, met wat olie, een paar takjes rozemarijn en onze tweede oogst van vandaag: KNOFLOOK!!


              

De knoflookjes die in de kas staan, hebben maar kleine bollen gevormd, maar deze buiten geplante knofloken hebben heel mooie, grote bollen gemaakt!! Lekker hoor!

Zeker met een fijne salade erbij.
Niet uit onze eigen tuin, maar wel uit die van Jongste!
Net als de radijsjes.
Hoe trots kun je dan als dochter-van-een-moestuinmoeder zijn?
Precies: apetrots was ze!
En terecht toch, met zo'n prachtige oogst?

                

Nog even wat bijzonders.
Toen ik vorige week de tomaten aan het opbinden was, knakte ik er per ongeluk eentje.
Ik balen, want het was net mijn favoriete soort!
Daarom deed ik weer eens net of ik Gekke Gerritje was en ik bond de tomatenplant dus toch gewoon op. In de verwachting dat het bovenste deel de volgende dag geel zou zien en slap zou hangen.
Maar nee hoor.
De tomaat speelde het spelletje gewoon met mij mee!
En groeide, gekloofd en al, verder:



Idioot he?
Maar wel blij mee hoor!!

En blij ben ik ook met mijn Poffertje!
Mijn pannenkoekenplantje (Pilea Peperomioides) heeft namelijk een kindje gekregen, een poffertje dus: 



De kleine Poffert kreeg een eigen potje en mag morgen gezellig bij 'oma' gaan wonen (mijn mams ;-). Nu maar hopen op nog veel meer kleine poffertjes!

En kijk, mijn favoriete eenjarige staat in bloei!
Echt jammer dat ik geen 'voor' en 'na' foto heb gemaakt, want in dit potje staan een paar 'vergeten' zaailingen, die al helemaal slap hingen. Ik zette ze toch nog maar in een potje, gaf ze wat water, maar had eigenlijk weinig hoop op herstel.
Maar de volgende morgen.......: 


Stonden ze opgelapt en al te bloeien!!
Ik blijf hem bijzonder vinden, dit plantje: dicht is het knopje wit en overdag opent het zich en blijkt de binnenkant zuiver zwart, met een wind schulprandje. Hoe mooi kun je als bloemetje zijn??


En dan tenslotte......TADAAAAA...... MoestuinMania's eerste VIDEO!!

Oke, stel je er niet te veel bij voor hoor; ik heb geen spectaculaire vlog gemaakt ofzo, maar gewoon met mijn telefoon in de hand een rondje door de tuin gewandeld en gefilmd.
Alleen beeld, geen geluid en het kan zijn dat je met name in het begin een beetje 'wagenziek' wordt van het stuiterende beeld. Ik blijk niet een heel vaste hand te hebben als ik wandel. ;-)
Hopelijk heb je genoeg plantenkennis om te kunnen raden wat je allemaal ziet en anders.....gewoon genieten van een groen rondje tuin!

Dus, dat gezegd hebbende, daar komt ie dan: een rondje MoestuinMania: https://m.youtube.com/watch?v=7Y6cNAy-qnQ