26 februari 2016

De bloemetjes buiten gezet!




Het zonnetje scheen vanmorgen, de vogeltjes floten en zowaar....alle kinderen waren naar school!
Dat is nog wel eens anders tegenwoordig, want sinds ze alle drie op een andere school zitten (1 op de basisschool en de andere 2 ieder op een andere middelbare school), heeft er altijd wel eentje studiedag, de eerste 4 uur vrij, de laatste 3 uur uitval, vakantie, proefwerkweek, of last van de griepgolf. Op zich is het heel gezellig dat er altijd wel iemand thuis lijkt te zijn, maar soms vind ik het ook fijn als er even helemaal niemand thuis is. Even niemand die vraagt of ik zin heb om mee te gaan naar het winkelcentrum, of ik met frans/engels/wiskunde wil helpen, of ik NU meekan naar de winkel vanwege plotseling te klein geworden gymschoenen, of ik het gezellig vind dat ze bij mij in de (werk)kamer haar huiswerk komt maken, etc, etc, etc,.

Vandaag was ik dus even een uurtje of zes niet nodig :-).
En wat doe je dan als moestuinfreak op een toch nog wat frisse februaridag?Precies, dan doe je een rondje tuincentrum!

Ik zakte af naar Ranzijn Tuin & Dier in Alkmaar, met op mijn boodschappenlijstje in ieder geval potgrond, zaaigrond en violen!
Meteen bij binnenkomst stuitte ik op mijn favoriete afdeling: die van de groenteplantjes:


                                        

Hoewel het nog te koud is om groenten buiten in de volle grond te zetten, kun je in de kas wel al voorzichtig beginnen.
Bijvoorbeeld met kassla:

                                   

Verder stond er nog bloemkool (meegenomen) en spitskool (houd ik niet zo van).
En veel kruiden, maar ook daar moet je nog voorzichtig mee zijn.
Zolang het nog kan vriezen buiten kun je de meeste kruiden het beste nog even binnen op de vensterbank zetten. Bijvoorbeeld in zo'n fris wit kruidenbakje met schaar (handig!):
 


Helemaal achterin het tuincentrum staat mijn favoriete stelling: die met de afgeprijsde planten.
Dat zijn meestal een beetje sneu ogende planten en er staat altijd iets bij in de trant van 'speciaal voor mensen met groene vingers'.
Nou, dat valt echt wel mee hoor. Meestal gaat het om planten die 'te vroeg' hebben gebloeid en nu dus al uitgebloeid zijn, terwijl hun soortgenoten net beginnen. Kwestie van de plant in de tuin zetten en rustig afwachten, dan gaat hij volgend jaar vanzelf weer op het juiste moment bloeien.
Of het zijn planten die een beetje 'uit model' zijn geraakt. Ook niet moeilijk: weer terug in vorm knippen (gewoon, zoals je dat zelf goed acht) en rustig verder laten groeien.
Ik heb gemerkt dat veel mensen het 'eng' vinden om te snoeien, maar de meeste planten kunnen wel tegen een stootje hoor. Gewoon knippen dus (alleen niet als het vriest!) en je zult zien dat de plant vanzelf de draad weer oppakt en opnieuw uitloopt.

Ik kan helaas geen praktijkvoorbeelden laten zien, want...... de koopjestafel is helemaal LEEG!!



Nou ja, niets aan te doen, volgende keer beter.

Kijk: hier hebben ze ook het voorjaar al in de bol:



Gezellig, die vrolijke kleurtjes!

Uiteindelijk heb ik mijn winkelrondje heel beschaafd gehouden (voor mijn doen althans ;-) ):



Er belandden alleen violen, wat narcisjes, een kruiprozemarijn, sla, bloemkool en een hawaiiaanse palm (voor binnen) in mijn karretje. En wat kattensnoepjes.

Weer thuis kon het feest beginnen: ik ging eens fijn de bloemetjes buiten zetten!
Ik ben dol op violen, zeker het kleine hoornviooltje.
De bloemetjes zijn al schilderijtjes op zich:






Na een kwartiertje begon de tuin weer wat kleur op haar wangen te krijgen:

                                                

                                          

                                           

En kijk: ondanks de kou begint het haar van Romeo ook alweer te groeien:

 

Het 'haar' is een polletje bieslook, dat blijkbaar besloten heeft dat het tijd wordt voor voorjaar en zich van de (nacht)vorst niets meer aantrekt.
Nu heeft Romeo nog stoere stekels, in de zomer wordt het een wild pluimig kapsel, met roze bolletjes erop :-). Hip he?

De kruiprozemarijn laat ik nog even veilig binnen staan. Het zusje van de alom bekende 'gewone' rozemarijn heeft namelijk nogal een teer gestel.  Het is een geweldige plant, want ze geurt nog sterker dan gewone rozemarijn en ze groeit en bloeit uitbundig. Tot je haar een keer per ongeluk vergeet binnen te halen in de winter. Dan is het gedaan met haar: te koud en/of te nat, deze dame is al snel ontevreden met onze Hollandse winters.
Mijn vorige plant was niet meer te redden en is vorig voorjaar op de composthoop beland, dus ik ben blij met deze nieuwe!



Het leukste klusje heb ik voor het laatst bewaard!
De sla'tjes mogen hier thuis in mijn nieuwe kasje geplant.
Instant groen in de kas dus:



Helemaal achteraan had ik ook nog een plekje over voor 1 bloemkooltje.
De andere drie mogen in de grote kas, op de volkstuin.
Zoals je ziet heeft ieder plantje zijn eigen mini-kasje gekregen:



Ook sla houdt namelijk niet van vorst en in dit kleine kasje wordt het 's nachts toch nog wel erg koud.
Gelukkig was ik nog niet naar de supermarkt geweest om mijn lege frisdrankflessen weer in te leveren! Met een mesje heb ik de onderkant eraf gesneden. Dop eraf en klaar is de mini-kas!
Niet vergeten hoor, die dop eraf te draaien, anders gaat de boel schimmelen en smetten daarbinnen.

Precies op tijd was ik klaar, want het begon te hagelen en te regenen.
Hoewel het in het kasje natuurlijk droog is, vond ik het toch tijd om weer lekker warm naar binnen te gaan.

Daar heb ik nog een keer mijn bakken met zakjes zaad nagekeken en alles klaargezet wat er nu wel al gezaaid kan worden (binnen of in de kas).
Dit weekend gaat er flink gezaaid worden in huize MoestuinMania!

De vroege doperwtjes liggen alvast te weken, zodat ze er morgen helemaal klaar voor zijn: