17 februari 2016

Jan Steen is er niets bij!


 

Heerlijk he, dat zonnetje?!
Jammer genoeg hebben we er hier in het noordwesten van het land geen sneeuw bij, maar het is wel echt lekker koud winterweer. Daar knapt een mens van op! Nou ja, ik wel in ieder geval :-).

Mocht ook wel, want om een beetje solidair te blijven met de rest van Nederland, besloot ik mij dit weekend aan te sluiten bij de griepgolf. Beetje spijt heb ik daar wel van, want echt leuk was het niet hoor.
Gelukkig is het ergste nu voorbij, ik klink alleen nog als een schorre kraai.
Maar kopjes saliethee met honing doen wonderen bij een zere keel!

Terwijl ik als een zombie in huis en bed rondhing, maakten TuinMan en jongste dochter zich samen nuttig in de tuin. Dat het de hele dag miezerde, daar trok het stel zich niets van aan. Gewerkt moest er worden! Eerst werd er een verrotte schuttingpaal vervangen door een degelijk hardhouten exemplaar. Eigenlijk moet de hele schutting worden vervangen, maar daar hadden we nu niet zo'n zin in. Van het najaar maar eens een poging daartoe wagen. Ik weet het, dat is niet handig, want dan moet het (bijna geplaatste) kasje weer van z'n plek, maar ja.....geen zin is geen zin he ;-).

                                         

Jongste dochter gaf aanwijzingen en maakte er nu en dan een gezellig dansje bij (onderwijl zichzelf bewonderend in het glas van de tuindeuren) en TuinMan groef en timmerde. Mooie taakverdeling!

Daarna moest er gepast en gemeten worden, om de fundering (de met cement gevulde pvc buizen)
in de graven. Tenslotte werd er nog een begin gemaakt met het plaatsen van enkele balken op de fundering, waar straks het kasje op bevestigd kan worden.
De contouren beginnen langzaam zichtbaar te worden:

                                         

Volgend weekend het kasje erop????? Ik hoop het!

Met al dat gelummel in huis en bed is er weinig moestuinerigs uit mijn handen gekomen de laatste dagen. Ook weinig huishoudelijks trouwens. Met als resultaat dat het nu lijkt of wij familie zijn van Jan Steen.......

 Uitpuilende prullenbakken!

 Overvolle wasmanden!

 Tassen vol oud papier!

En als toppunt van ongezelligheid: lege vazen!

Ik dacht nog even er gewoon nog een dagje overheen te kijken vandaag, door het raam, naar het zonnetje buiten.
Helaas kwam ik ook daar bedrogen uit: door alle wind en regen van de afgelopen weken lijken mijn ramen wel van matglas :-(. Snel het gordijntje naar beneden dan maar, dan valt het niet zo op!
En ik bof: TuinMan is glazenwasser van beroep, dus dat karweitje hoeft niet op mijn to-do-lijstje!

Maar verder is er echt geen ontkomen aan; de handen zullen uit de mouwen moeten vandaag, om het huis weer een beetje toonbaar en gezellig te maken. Geen gemoestuinier vandaag dus, wel gepoets en gesop. De badkamer glimt inmiddels weer, de bovenverdiepingen zijn gestofzuigd en de wasmachine en de droger draaien op volle toeren.

Nu eerst een fietstochtje naar de bloemenwinkel, om mezelf en mijn schone-huis-in-wording alvast te belonen met een paar bossen vers en fleurig voorjaar.
Kan ik onderweg naar de garage meteen even een blik werpen op de tuinbonen en kapucijners die in het muurkasje staan te bibberen. Gelukkig kunnen die wel een paar graadjes vorst verdragen.
En mochten ze het onverhoopt toch niet overleven, ach.....dan heb ik vast nog wel ergens wat zaad liggen ;-).