5 februari 2016

Een Euforisch Moestuinrondje en Kippenpret

Oke, voor je deze blog gaat lezen: er is iets vreemds mee aan de hand!
Halverwege verandert de tekstkleur van zwart in rood!
Geen idee waarom, maar wat ik ook doe, het lukt me niet om het weer zwart te krijgen.....
Een kleurig blogje dus deze keer ;-). 


Het was eindelijk weer eens een keer DROOG en STORMVRIJ hier vanmorgen, dus ik heb mij snel naar mijn tuin gespoed. Ik was deze week wel al een paar keer op het complex geweest voor andere zaken, maar had daarbij nog geen tijd gehad om ook even op mijn eigen tuintje te kijken.


Heerlijk rustig was het er! Het hek zat nog op slot; ik was de eerste en de enige, zo op de vroege ochtend. Zalig vind ik dat. Lekker even struinen over de paden van het complex en kijken hoe de andere tuinen erbij liggen. Soms doe ik er wat leuke ideetjes op voor mijn eigen tuin. Daar maak ik dan een foto van. Lange leve de goede kwaliteit van de mobiele-telefoon-camera's :-) !!

Eenmaal weer geland op mijn eigen stukje paradijs (waar je momenteel nog veel fantasie nodig hebt om het paradijselijke door de kletsnatte klei heen te zien), ontdekte ik her en der al kleine toefjes voorjaar:

De kweepeer heeft al dikke groene bladknoppen bijvoorbeeld.
Ze wilden alleen niet netjes poseren voor de foto, dus die bleef vaag (maar zie hoe scherp de achtergrond is ;-) ):




 En hoera!! Ik kan bijna het eerste bosje narcissen plukken! Alle narcisbollen die ik de afgelopen jaren kocht of kreeg heb ik onder de grote stoofperenboom of langs de rand van de tuin geplant.
Inmiddels zijn het er zoveel dat ze in het voorjaar voor een vrolijke zee van gele, oranje en witte bloemen zorgen. Omdat ik alle soorten, maten en kleuren gewoon door elkaar in de grond heb gezet, is het bij iedere bloem een verrassing welke kleur hij zal zijn als hij uit zijn jasje barst!
Er zitten echt hele mooie tussen hoor! Zodra ze open gaan volgen de foto's ;-).


En kijk,  daar komt de rabarber ook bovenpiepen:



Snel overplanten naar hun nieuwe plek dus, voor de bladeren te groot zijn. Nu stelt het blad nog niets voor, maar als ze eenmaal aan het groeien gaan, dan sta je ervan te kijken hoe snel ze ineens reusachtige afmetingen kunnen aannemen!


En wat dacht je hiervan? :

                             

Er zitten al bloemetjes in de aardbeien die opgepot in de kas staan!!
Ik heb ze er allemaal uitgeknepen, want dat worden nu toch nog geen lekkere aardbeien.
Laat de planten hun energie eerst maar steken in het vormen van een mooi groen bladerdak.

Bij het graven in mijn witlofbedje kwam ik dit tegen:



Allemaal kleine, dunne witlofsprietjes!
Hoe kan dat nou?
Even graven.......



Aha! Blijkbaar zat er een hele rare wortel onder, met meerdere groeipunten erop.
Ik denk een gevolg van niet goed uitgedund hebben van de zomer, waardoor er een bosje wortels in elkaar is gegroeid.
Uit alle groeipunten groeien nu mini-witlofstronkjes!
Dat gaan natuurlijk geen mooie dikke kroppen worden, maar het is wel uitstekende "snijlof".
Om bijvoorbeeld te roerbakken of een lekkere salade mee te maken.
Ik heb ze dus weer netjes ingestopt en toegedekt. Tot over een paar weken!

Gelukkig vond ik ook nog vier mooie volwassen kroppen.
Genoeg voor een lekker ovenschoteltje voor TuinMan en mij vanavond!
En de meiden? Die houden niet van witlof uit de oven en krijgen lekkere broccoli-uit-de-winkel ;-).

Voor ik naar huis ging, nam ik nog twee stronkjes rode boerenkool mee, voor de kippen.
Ik hang die op z'n kop aan het deurtje van de ren (de kool, niet de kippen ;-) ).


Vervolgens doet het hele stel alsof ze nog nooit een boerenkoolstronk van dichtbij hebben gezien.
Ze draaien hun nekjes in allerlei bochten om de stronk van alle kanten argwanend te kunnen bekijken en lopen er op ruime afstand een paar keer taxerend langs.
Pas na een kwartiertje ongeveer rent de dapperste dame heel hard langs de stronk, terwijl ze er een snel pikje van neemt. Dat is blijkbaar het sein 'kool veilig', want vrijwel direct erna bestormen ze gevieren de kool om hem in no time tot op het stammetje kaal te pikken.
Het blijft een vreemd maar komisch tafereeltje. Elke week weer!

Bij thuiskomst bleef ik nog even in mijn 'tuinmodus' hangen:
Ik ging verder met zaaien. De bloemzaden waren aan de buurt deze keer.

De lathyruszaadjes mogen eerst een paar dagen weken in een bakje water:

                                     

Ik heb alle kleuren gewoon bij elkaar in een bakje gegooid, want lathyrus hoort naar mijn mening een bonte mengeling van zomerkleuren te zijn en niet allemaal wit of allemaal roze of allemaal rood. En natuurlijk zaai ik alleen de geurende lathyrus (odorata)!

Daarna zaaide ik een bak leeuwenbekjes. Zowel een vrolijke bonte mix als de 'zwarte'.
Bloemen zijn nooit echt helemaal zwart, maar heel donkerrood of bruin.
De zwarte leeuwenbekjes heb ik al eerder gezaaid, maar nu ik er zo over nadenk, heb ik ze nooit meer 'teruggevonden' na het uitplanten. Ik mix de zaden meestal door elkaar, dus het kan zijn dat de zaden van de zwarte soort simpelweg niet op zijn gekomen de vorige keer.
Om ze deze keer goed in de gaten te kunnen houden, heb ik ze daarom apart van de gekleurde gezaaid. Ik ben er heel benieuwd naar!!
Overigens zaai ik leeuwenbekken in april nogmaals, zodat ik er de hele zomer, tot diep in het najaar, verse bloemen kan snijden. 



Een nieuweling dit jaar is de aardbeien-amaranth:




Zo op het zakje zien ze er heel leuk uit, hopelijk zijn ze in werkelijkheid minstens zo leuk ;-).

Verder zaaide ik nog een bak met reuzendahlia's (waarvan ik vergat een foto te maken) in allerlei kleuren en bloemvormen. Hopelijk zitten er een paar bijzondere tussen!

Daarna zaaide ik iets voor in mijn toekomstige 'theetuintje'; de leeuwenbloem:



Enneh....zien jullie dat?? 'EUFORISCHE thee!' Met uitroepteken!
Dat belooft wat!! Ik zal er maar heel voorzichtig van drinken dan, om te voorkomen dat ik straks als een manisch ei over mijn tuin stuiter.
Van nader onderzoek via google leerde ik dat dagga wordt gezien als een legaal en effectief alternatief voor tabak en cannabis. Het gebruik van de gedroogde oranje bloembladeren zou een  'ontspannen en open gevoel' geven. Ze zouden lang geleden al door de Bosjesmannen uit Zuid-Afrika worden gerookt om in een roes te komen. Aanbevolen wordt om er niet meer dan 1 kopje per dag van te drinken.
Hmmm...... houd dit blog zo rond augustus maar extra goed in de gaten ;-) !

Tenslotte zaaide ik nog wat katoen. Dat vind ik altijd zo'n leuke plant. Heel bijzonder om bij het openspringen van de bloemknoppen allemaal 'watjes' tevoorschijn te zien komen!
Voor het zaaien moesten de zaden eerst nog worden opgeruwd met een vijltje.
Omdat ik lui was en geen zin had om 'helemaal' naar boven te lopen om een vijl te halen, zocht ik naar een alternatief in mijn keukenla. En dat vond ik:


Ik wist wel dat deze mini-rasp van Dille en Kamille zich uiteindelijk zou ontpoppen tot een nooit-geweten-dat-het-bestond-maar-nu-opeens-onmisbaar keukenhulpje!
Daarna moesten de zaden nog een paar uur weken in warm water, maar toen mochten ze dan eindelijk de grond in:

  

Nu nog een warm plekje voor ze zoeken!
Ehmmm.....op mijn bureau dan maar?? ;-)