29 februari 2016

Geen zaai weekend ;-)

 

En toen was het weekend alweer voorbij!
En van zaaien kwam er eigenlijk bar weinig terecht de afgelopen dagen.....

Zaterdag had ik een gezellige high-tea date met mijn 'Zussie'. Hoewel deze vriendin en ik zelf helemaal niet vinden dat wij op elkaar lijken, werd ons eens door iemand gezegd dat ze dacht dat wij zussen waren. Grappig om te horen, dus die benaming hebben we er maar in gehouden!
Zussie en ik gingen dus lekker tea'en bij Blond in Heemskerk.
Een absolute aanrader!! Zelden zo'n lekkere en uitgebreide high-tea gekregen!
We gingen dan ook met onze buikjes rond weer naar buiten!
Het zonnetje scheen heerlijk,  Blond ligt vlak naast het bos en uitgepraat zijn we ook nooit, dus we besloten nog een wandelingetje te doen ter afsluiting van deze gezellige middag.

Eenmaal thuis kwam er van zaaien niets meer, maar ach, we hadden tenslotte de zondag ook nog.

En zondag scheen het zonnetje alweer!
Dat betekende dus op naar de tuin, want daar valt nog genoeg te doen!

Eerst maar eens die arme kiwi-bes uit de kas bevrijden:


Kiwibessen zijn goed winterhard, maar het eerste jaar dat wij ze hadden, vroor het bijna 20 graden in de winter en legden drie van de vijf planten het loodje. Dat zou ons niet nog een keer gebeuren, dus wij verplaatsten de overige twee planten naar de kas. Op zich deden ze het daar prima, totdat het echt warm en zonnig werd. In no time werden de blaadjes helemaal bruin en verschrompelden de bessen die er al aanhingen tot droge krentjes!! Daar ging onze heerlijke oogst......
Het jaar erop hingen we rondom de stuiken doek om de zon te temperen. Maar helaas, ook dat hielp niet. Wederom werden de planten hoogzomer dor en bruin en zagen we onze oogst verschrompelen.
Nu geloven we het wel: kiwibessen houden blijkbaar niet van te warm en te veel zon.
Op naar buiten!


TuinMan en Jongste zetten samen een mooi hekwerk neer en de kiwibessen werden er keurig tegenaan geplant. En nu maar hopen dat deze plek hen wel bevalt! 

Op zich zijn kiwibessen helemaal niet moeilijk te kweken overigens.
De planten dragen ieder jaar een vracht aan ontzettend lekkere, sappige, ieniemienie kiwi'tjes, die met schilletje en al worden gegeten.
Een aanrader voor iedere tuin, want hij heeft maar weinig ruimte nodig, alleen een rekje waaraan hij zich omhoog of opzij mag slingeren.
Kijk maar eens in het tuincentrum of je ze kunt vinden!

Toen de kiwibessen op hun nieuwe plek stonden, gingen we allemaal onze eigen gang: TuinMan legde een pad aan op de nieuwste tuin,  Jongste ging lekker aan het kliederen met water, prut en bakjes en ik verplantte mijn pioenen:

                                 

Nou, dat is een lekker duidelijke foto.... Niet dus, want de pioenen zitten nog lekker warm in de grond en steken alleen hun rode neusjes nog maar een beetje boven de aarde uit.
Maar je ziet de oude stengels wel toch? Daar staan ze dus ;-)

Ik heb inmiddels 10 pioenen, waarvan ik er drie van mijn oma heb 'ge-erfd'.
Mijn oma had totaal geen groene vingers. Eerder het tegenovergestelde: ze wist zelfs de sterkste planten weg te laten kwijnen. En bossen bloemen liet ze rustig verlept en al nog een paar weken staan. Maar die pioenen, die deden het echt geweldig!!
Ieder jaar weer een zee van bloemen, echt ongelofelijk!
Inmiddels is mijn oma al weer een poosje niet meer bij ons, maar ik denk nog regelmatig aan haar eeuwige optimisme en enthousiasme. Haar pioenen zijn verhuisd naar mijn tuin en die van mijn moeder. Daar doen ze hun best, maar zo uitbundig als bij mijn oma hebben ze tot op heden niet meer gebloeid. Geeft niets, het zien van de bloemen roept altijd weer mooie herinneringen aan deze bijzondere oma op!

Tijdens het planten van de pioenen kreeg ik het, ondanks het gegraaf en gesjouw, toch wat fris.
Ik besloot om nog even wat in de kas te rommelen en daarna weer lekker huiswaarts te keren.
Had ik in elk geval nog even tijd om de voorgeweekte doperwten te zaaien:

                             

Ik had er uiteindelijk twee plantenbakken voor nodig om ze allemaal kwijt te kunnen:

                                 

Mooi he, die planken waar ze op staan? Het zijn heel dikke, grijze planken.
Toen ik zaterdag thuiskwam van de high-tea was 'mijn' kasje opeens volledig ingericht met planken, een thermometer en......een lantaarntje! Want TuinMan plaatste natuurlijk niet voor niets zo'n mooi stopcontact ;-).

                        

We zijn nu dus van alle gemakken voorzien! En dat in een kasje van slechts 2 x 2 meter!
Laat onze grote kas op de tuin maar niet van al die luxe horen.....