23 februari 2016

Je gaat even weg, en......


.....dan krijg je zomaar om drie uur 's middags een appje: "Hij staat hoor!"

Ik maakte dus even een dansje, midden in de drukke Haarlemse winkelstraat die ik zaterdag met Vriendin onveilig maakte. Mijn kasje stond! Eindelijk! Nou ja, eindelijk.... dat is niet aardig, want zo lang duurde het niet voordat TuinMan hem (zonder gebruiksaanwijzing!) in elkaar had gepuzzeld!
Maar ja, ik heb nu eenmaal weinig geduld ;-).
Toen ik s' avonds weer thuis kwam bleken er nog meer verrassingen op mij te wachten trouwens:

Zo had oudste dochter 's middags met een vriendin een lekkere appelcake gebakken:

                      Lekkerrrrr!!


En jongste had met figuurzaag en verf een heus (paas)konijn tevoorschijn getoverd:


                                                

Dat is gezellig thuiskomen!

Het was helaas al te donker om meteen in mijn kasje aan de slag te gaan, maar ach, dan had ik ook alvast iets om me op te verheugen voor de volgende dag :-).

Vriendin en ik waren trouwens fijn geslaagd in Haarlem; behalve lekkere thee en chocolaatjes kocht ik een flinke stapel quiltlapjes bij Sampler's en dit leuke stofje bij Jan Sikkes:

                                         

Perfect voor een zomers tafelkleed! Het is een coupon van 150 x 150 cm, dus net te kort voor mijn tafel van 2 meter. Geen probleem: ik kocht er nog een metertje lichtgele stof bij, zodat ik aan weerszijden een zonnige rand aan het kleed kan maken.
Ik kreeg spontaan zin om buiten in de zomerzon een broodje met aardbeien te gaan eten :-).
Helaas moet ik daar nog een beetje geduld voor hebben....

Zondag waaide het flink, met af en toe stormachtige windstoten.
Konden we meteen testen of het kasje een beetje degelijk is, haha.
Gelukkig bleef hij fier overeind staan en waaiden er geen plaatjes polycarbonaat door de tuin.
Voordeel van zo'n kasje is ook dat het BINNENIN windstil is, dus TuinMan gooide er worteldoek en een lading zand in......

                                           

....en terwijl ik een tosti met ham en kaas voor hem maakte legde hij een keurig stenen vloertje!


                                    

Zo. Klaar. In amper tien minuten :-).
Rechts houden we een halve meter vrij, zodat we ook nog wat dingetjes in de volle grond kunnen zetten. Op zich hebben we daar de grote kas op de volkstuin voor, maar ik vind het wel leuk om ook hier thuis af en toe een kropje sla, wat radijsjes en een snackkomkommertje te kunnen oogsten straks.
Verder komen er rondom nog planken om bakken met zaaigoed op te zetten.

Er kwam ook nog een echt mannending in het kasje:

                                     

Een stopcontact.
Als je op mij lijkt, denk je nu: 'Een stopcontact??'
Ik vroeg dan ook: 'Ehh...schat???? Wat ga ik daar precies mee doen?'
'Nou', sprak TuinMan, 'daar kun je bijvoorbeeld een lampje in doen!'
Een lampje..... Oke.......In de kas?????

'Offeh....een verwarminkje, voor als je tropische planten wilt gaan kweken', vulde hij nog aan.

Ik DACHT: 'Juist. Tuurlijk schat. Tropische planten....'
Maar ik ZEI natuurlijk: 'Dank je wel voor dat mooie stopcontact schat. Wil je nog een tosti??'

:-)

Terwijl TuinMan aan zijn tosti begon, was het mijn beurt om het kasje in te duiken.
Eerst het restant gras eruit, toen een lading tuinaarde erop, even door elkaar scheppen en....

                                 

......klaar om te zaaien!!

                                

Bonte lente-radijsjes en spinazie!

Ik had nog maar weinig radijzenzaad, dus ik zaaide ze netjes op radijsjes-afstand:

                                     

Zo had ik precies genoeg zaadjes om het rijtje vol te maken.
En hoef ik bovendien niet meer te dunnen straks :-).

De spinazie zaaide ik een stuk dikker hoor:


                                     

Zo, klaar! Nu maar wachten tot de eerste groene sprietjes verschijnen!

Achter het kasje staat een beukenhaagje.
Ik had nog een paar mooie varens over, die ik naast het haagje zette:

                                         

Uh...tja, je ziet ze nu nog niet zo erg omdat ze zich nog schuil houden in hun kluitje, maar van de zomer zullen ze weer ruim een halve meter hoog zijn als het goed is.

Als het lukt wil ik van de week nog even langs het tuincentrum voor een paar kweekplantjes kassla.
Instant-groen zeg maar ;-).
En wat violen, om de tuin weer een beetje mee aan te kleden.

De tijd vliegt, maar wat de tuin betreft zou ik graag alvast een maandje verder zijn!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten