6 januari 2016

Een kakelvers blog en lekkere sapjes!

Daar zijn we dan! 2016.......een nieuw jaar, met (veeeel) nieuwe moestuinplannen!!
En dit kakelverse blog, waar ik jullie het komende tuinjaar in woord en beeld zal proberen te laten meegenieten van onze probeersels, successen en vast ook wel wat miskleunen ;-).

Samen met mijn gezin huur ik alweer 12 jaar een volkstuin. In die periode veranderde er regelmatig wat in ons leven; gezinsuitbreiding, meer werk,  minder werk, verhuizing, etc. Daardoor wisselde het ook per jaar hoeveel tijd we hadden voor 'de tuin'.
Soms huurden we 1 tuin, een hele poos 2 tuinen, toen weer terug naar 1 tuin en vanaf dit jaar huren we er zelfs drie, samen goed voor ongeveer 500m2 tuinpret.

In de loop der jaren hebben we van alles en nog wat uitgeprobeerd: van 'gewone' groenten (sla, andijvie, bloemkool) tot 'vergeten' en bijzondere groenten (pastinaken, boontjes in alle kleuren van de regenboog, zwarte tomaten, oranje bloemkool). Ook waren er her en der altijd wel diverse soorten snijbloemen te vinden op de tuin. Favoriet daarbij zijn vrouwenmantel, kattenstaart en dahlia's.

 

Het komende jaar huren we voor het eerst sinds jaren weer eens drie tuinen. En die ruimte gaan we nuttig besteden! We willen namelijk gaan proberen of het lukt om jaarrond uit eigen tuin te eten. In de eerste plaats omdat we onze zelfgekweekte groenten nu eenmaal veel smaakvoller vinden dan die 'uit de winkel'. Of dat tussen de oren zit? Voor een deel vast wel, je bent immers trots op wat je kweekt. Maar we horen het ook vaak terug van familie en vrienden aan wie wij onze overschotten uitdelen. En geloof me; dat zijn zeker niet allemaal fijnproevers! ;-)

Dat is dus ons eerste doel. Maar....er komt stiekem ook nog een andere wens om de hoek kijken dit jaar.  Zoals zovelen droom ik er al jaren van om van mijn grootste hobby mijn werk te kunnen maken. De laatste tijd ben ik me hier steeds meer in gaan verdiepen en het komende jaar wil ik hier en daar eens wat proefballonnetjes gaan oplaten. Een van mijn dromen is bijvoorbeeld het leveren van verse, biologische (bijzondere) groenten, kruiden en eetbare bloemen aan bijvoorbeeld een kookstudio, een cateringbedrijf of misschien zelfs een restaurant. Het komende jaar wil ik deze markt dan ook gaan verkennen. Waar is vraag naar? Wat zou ik kunnen leveren? Welke invulling kan en wil ik er aan geven?

Daarnaast begin ik dit jaar met de aanleg van een 'theetuin'. Gevuld met planten en bloemen om verschillende theemelanges te kunnen samenstellen. Met als uiteindelijk doel het ontwikkelen van een eigen, bescheiden 'thee-lijn'!



Genoeg plannen dus en daarvoor zal er weer hard getuind moeten worden! Maar dat is wat mij betreft zeker geen straf!! De eerste zaden zijn inmiddels weer besteld en ik zit me enorm in te houden om niet alvast wat peper- of paprikazaadjes in een potje met aarde te duwen......
Gelukkig heb ik meer dan genoeg tuinboeken, dus probeer ik mezelf daar nog even een paar weken mee zoet te houden.

Manlief (in dit blog TuinMan genoemd) is wel alweer druk geweest op de tuin. Tuin nummer drie, sinds 1 januari onder onze hoede gekomen, is helemaal leeg aan ons opgeleverd. TuinMan heeft daar afgelopen weekend een fraaie compostbak op getimmerd. Deze keer geen 'sjieke' van gebeitste planken (zoals we hadden), maar een eenvoudige van houten pallets. En een slag groter dan de vorige bak (want een tuin extra) en met open voorkant, zodat we volle kruiwagens er zo, hup, in leeg kunnen kieperen.
De 'oude' compostbak hebben we weggehaald. Deze stond namelijk achteraan de tuin die we al hadden en onze nieuwe tuin ligt daar weer achter. De bak stond dus in de doorgang naar het nieuwe stuk tuin. Ik zal binnenkort even wat foto's maken en hier plaatsen, zodat het wat duidelijker wordt :-).

Verder hebben we (hoera, hoera!!) maar liefst vijf laagstam fruitboompjes gekregen van een vertrekkende buurman. Het zijn appels en peren, maar welk boompje nu ook al weer wat gaf, dat wist hij  niet meer. Geeft niets, wij hebben meteen een mooie vulling staan op de nieuwe tuin en wat er aan komt ontdekken we vanzelf wel! Appelbomen hebben we op zich al meer dan genoeg, maar perenbomen hebben we nog niet, dus ik ben benieuwd.

Van de appels hebben we afgelopen jaar trouwens voor het eerst sap gemaakt. Dat was leuk! En lekker!! En ook verrassend makkelijk eigenlijk:

Men neme een man die in de boom wil klimmen (rechtsboven tussen het groen) en een dochter met een 'vangnet' .....


.... je stopt de geoogste appels gevierendeeld in de sappan....

                                                         


.....kookt de hele massa ongeveer een uurtje en tadaaaaaa:

                                                               Appelsap!!

Overigens hebben we na het proeven nog wel suiker toegevoegd, omdat onze appels (schone van boskoop) niet heel zoet waren. Het lekkerste resultaat krijg je als je meerdere soorten appels mixt.
Ideetje voor volgend jaar, want behalve de twee hoogstam Boskopen, hebben we nog 7 laagstam appeltjes staan. En nu (met de nieuwe boompjes) nog een paar meer!

Van onze kasdruiven hebben we dit jaar ook deels sap gemaakt. Deze druiven zijn heerlijk zoet van zichzelf (we verbazen ons er ieder jaar weer over dat ze zo ontzettend lekker zijn!), dus daar hoefde geen suiker aan toegevoegd. Dit sap was ook een groot succes, daar gaan we volgend jaar absoluut nog veel meer van maken!

 Proost! Op een mooi en vruchtbaar moestuinjaar!