10 februari 2017

Carnaval op de tuin





























Het is februari en dat betekent....carnaval op de tuin! En bij mij op de tuin doen ze daar enthousiast aan mee hoor, kijk maar eens:  



Mijn mandarijnenboompje hierboven in de kas bijvoorbeeld, is verkleed als spook!
Knap gedaan, zeer origineel en ook heel prettig als het vriest!
Daar houden mandarijnenboompjes namelijk niet van.
Nou staat hij in mijn kleine kasje, dat regelmatig wordt bijverwarmd door onze rode zonnestraal,


maar die laten we, mede met het oog op de energierekening, natuurlijk niet de hele dag stralen.
En dan is zo'n spookachtige jurk van vliesdoek geen overbodige luxe, gezien de huidige temperaturen!

Een andere deelnemer die zich heeft laten inspireren door een rol vliesdoek, is de familie Tuinboon.
Zij vormen gezamenlijk deze prachtige lange bruidssleep:


Zelf zijn ze niet allemaal even enthousiast over hun creatie helaas; enkelen laten de kopjes wat hangen. Gelukkig staat er dan altijd wel weer een positieveling in de buurt die de kin fier in de lucht houdt en zelfs al dapper probeert opnieuw uit te lopen:



Makkelijk hebben ze het dan ook niet, zo in die koude kleigrond.
Het dunne vliesdoekdekentje is voor hen letterlijk maar een schrale troost.

Ik zaaide de tuinbonen al in oktober, onder het mom 'wie niet waagt, die niet wint'.
Al jaren dacht ik erover om dat eens te proberen, maar telkens schoot het er (door een aanval van najaarsluiheid) weer bij in. En in het voorjaar, na de zoveelste zwoele winter, had ik dan weer spijt; het had makkelijk gekund!
Dit najaar trok ik de stoute schoenen dan eindelijk aan en zaaide mijn overgebleven boontjes.
Keurig kwamen ze op en in gedachte stond ik al in het vroege jaar mijn eerste oogst tuinboontjes te plukken.

En toen....kwam koning Winter voorbij! Geheel onverwacht.
En koning Winter houdt blijkbaar niet zo erg van tuinboontjes.
Dus die dacht 'Hup, vriezen met die hap! Wie denken ze wel niet dat ze zijn; een beetje voorjaarsgroenten gaan zaaien in het najaar!'

Nou ja, ik houd wel van 'echte' winters, dus komend najaar probeer ik het gewoon weer.
Dat is een win/win-situatie: óf ik heb al vroeg tuinboontjes, óf we hebben lekker een échte winter!

Verder met onze tuinpolonaise: zie hier de creatie van de rabarber: als echte undercover agents steken zij slechts een klein stukje van hun rode neuzen uit hun manteltjes:




De kou lijkt ze niet te deren. Ze staan op scherp, om, zodra de temperaturen gaan stijgen, hun mantels van zich af te werpen en in no-time uit te groeien tot stevige, sappige stengels met reuzenbladeren. Prachtig vind ik rabarber, zeker de variant die wij hebben, met hun mooie vurig rode stelen.
En lekker ook, als moes (alleen of met aardbeien) of als taart (recept volgt als het zover is ;-) ).

De volgende kandidaat is bijzonder ervaren in verkleedfeestjes.
Niets is hier wat het lijkt.....
(waar ken je die kreet van? precies: ) Wie is de mol??
Boven de grond zie je slechts een 'hoopje' :



...maar als je wat verder zoekt, en een beetje gaat graven, dan vind je daar de verborgen schat:


Van het graven zelf ben ik helaas vergeten foto's te maken; tja, een echte moestuinder wordt van een dergelijk schatgraven al snel overenthousiast en vergeet dan alles om zich heen ;-).
Deze struikjes zijn wat klein (dunne wortel planten = dun witlofje oogsten) en mogen daarom vanavond lekker in de salade. Voor wie dat ook eens wil proberen; het recept staat onderaan deze blog.

Verder weer met de carnavalsparade!
De knoflook staat erbij als een echte prins carnaval: fier met de steek in de lucht!
En zie, hij doet 'alááf!':


 (beetje je fantasie gebruiken hierbij he ;-)

En daar zijn we aangekomen bij de volgende deelnemers: de bessenstruiken!
Zij hadden dit jaar wat moeite met het bedenken van een originele outfit, maar zijn er uiteindelijk toch uitgekomen.
Ze zijn gekomen als Doornroosje!
Zo op het eerste gezicht zien ze er wat levenloos uit, maar als je beter kijkt zie je aan de ontluikende knopjes dat de struik slechts nog in slaap is.
Bij de eerste kussen van Prins Voorjaar zullen zij snel ontwaken en weer mooi fris groen worden.


En dan komen we bij de hekkensluiter van deze carnavalsoptocht: de sneeuwklokjes!
Die hadden dit jaar geen zin in al die malligheid zie je dat?
Ze zijn gewoon lekker zichzelf gebleven:


Snel naar binnen dan maar weer, want brrrrrr...koud buiten!!
De voorjaarskriebels kwakkelen hier een beetje af en aan; zal ik wel, zal ik  niet?
De eerste selectie zaden staat al klaar om binnenkort gezaaid te worden:



Nu weet je nog niks he, haha!
Ik zal verklappen wat er allemaal in zit: paprika (kan nu al gezaaid, binnen op een warme plek), spinazie, veldsla, andijvie, verschillende kleuren lathyrus (alleen de geurende uiteraard :-) ), alstroemeria (zou eigenlijk nu naar buiten moeten, want heeft een koudeperiode nodig om te kiemen) en....


Een nieuw zakje tuinbonen! Want of het nou gaat lukken of niet, ik zaai evengoed binnenkort een nieuwe serie tuinbonen; voor een 'latere' (eigenlijk dus normale) oogst.

Zeg..... maar wat is dit nu??
Hebben jullie het koud ofzo?


Ach, jullie hebben gelijk! We blijven voorlopig nog even lekker warm bij de kachel zitten!
Begin ik daar gewoon alvast, met wat kiemgroenten.

De alom bekende tuinkers:


Heerlijke basilicumkers:

En mijn persoonlijke favoriet: de rucolakers!


Gewoon een beetje pappen en nat houden, daar op dat keukenpapiertje en over een weekje hebben we heerlijk groen voor op brood of door de salade!

Oja, bijna het recept van de witlofsalade vergeten, komt ie:

Je hebt nodig:
  • enkele struikjes witlof
  • 2 sinaasappels
  • 4 el olijfolie
  • 1 el rode wijnazijn
  • kleine rode ui
  • plak fetakaas
  • walnoten
  • oregano
Maak de struikjes witlof schoon en snijd ze in reepjes.
Snijd de ui in dunne ringen.
Snijd de gepelde sinaasappels in partjes.
Klop voor de dressing de olie en azijn en breng op smaak met zout, peper en eventueel een mespunt suiker.
Schep de witlof in een ruime, lage schaal.
Voeg de ui en de sinaasappelpartjes toe.
Schenk de dressing erover en garneer met de verkruimelde feta en de walnoten.

Eenvoudig, maar o zo lekker!!
Hoe eten jullie witlof het liefst?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten