15 oktober 2016

Appelmoes, appeltaart, appelcrumble, appeljam....en tuinbonen!!



Weet je nog, mijn vorige blog......waarin ik klaagde dat de herfst maar niet wilde opschieten?
Inmiddels zijn we 'zomaar' een maand verder en heeft de herfst dan toch echt haar intrede gedaan!
En herfst op de tuin betekent.......
APPELS plukken!


Heeeeeeel veel appels plukken, want de bomen hangen bommetje vol:


In eerste instantie beginnen we daar ieder jaar vol enthousiasme mee.
Na het vierde kistje begon het echter toch zorgelijk te worden.
Want wat gaan we in vredesnaam doen met al die appels????
Ik bedoel maar, hoeveel appelmoes en appeltaart kun je eten in een winter?

Bovendien lusten onze kinderen bijvoorbeeld al geen appelmoes!
Rare meiden he?
Appelmoes en vissticks zijn volgens mij typische kinderlekkernijen, maar die van ons eten liever asperges en lamsbout.
Geen idee van wie ze die bourgondische trekjes hebben.......

Maar gelukkig heb ik een zus!
Ik heb er zelfs twee, maar die ene had toevallig net een kook- en bakaanval.
Dus nadat ik haar 's middags een volle kist appels had gebracht, kreeg ik een paar uur later al twee foto's ge-appt: de ene met potten appelmoes: 



De andere met diverse varianten appeljam! 



Vervolgens bracht ze onze ouders, die bij haar in het dorp wonen, eerst zelfgemaakte appel-perenflappen en een paar dagen later verse appeltaart!
Onze tuin wordt nog eens een echt familieding zo! Leuk hoor!

En kijk eens naar onze CITROENEN: 



Haha, dat dacht een tuinbuurvrouw tenminste!
In werkelijkheid is het mijn topzware, overvloedig dragende KWEEPEER!! 
Ik plukte er om te beginnen een stuk of tien, die ik vanmorgen in de pan hakte.
Met enige moeite, want wat zijn dat een harde vruchten!
Na een half uurtje schillen en hakken had ik mijn pannetje vol: 



Beetje water erbij en pruttelen maar!
Ze mogen vannacht lekker in hun pannetje blijven trekken, waarna ik ze morgen afgiet.
Van het vocht en een zakje geleisuiker speciaal maak ik dan kweeperengelei.
De gekookte kweeperen zelf gaan daarna door de appelmoes......lekkerrrr!!!

Na de kisten met appels en de kweeperen naar de auto te hebben gesjouwd, oogstten we nog een kruiwagentje vol met van-alles-en-nog-wat: 


Spruitjes, pompoenen, de laatste tomaten, courgette, andijvie, bosuitjes en een rode kool.
De rode kool....


....hakte ik ook meteen maar in de pan, toen ik toch de kweeperen aan het slachten was: 


Met een kaneelstokje, wat basterdsuiker, een laurierblaadje, kruidnagels en natuurlijk een APPEL!
Want die appels, die gaan werkelijk overal doorheen de komende weken.
Tot ze onze neus uitkomen......

Oja, weten jullie nog dat ik een paar weken geleden weer eens Gekke Gerritje speelde en een paar rijtjes tuinbonen in de grond stopte?
Druppelslang erbij en wachten maar....


En hee, kijk nu eens: 


Doorgeschoten sla! Eh, ik bedoel: tuinbonenplantjes (achter die sla dus)!!
Ik ben heel benieuwd hoe/of ze de winter door gaan komen.
Dat op een volkstuinencomplex niets onopgemerkt blijft, bleek wel weer toen Tuinbuurman-van-verderop quasi-nonchalant onze tuin op kuierde en langs zijn neus weg informeerde wat dat nou voor plantjes waren die ik daar had geplant.
Al tijdens mijn uitleg begonnen zijn ogen te twinkelen.
En weg beende hij, naar zijn eigen tuin, op zoek naar een restje tuinbonenzaad.
Over zijn schouder riep hij nog: "ach, in het zakje doen ze ook niks, ik ga het gewoon proberen!"
Nog geen vijf minuten later zagen we hem druk in de weer met stokjes, touwtje ertussen en daarna op zijn knieen. Weer een rijtje tuinbonen gezaaid :-).

TuinMan zat intussen ook op zijn knietjes op de tuin.
Hij legde een nieuw aardbeienbed aan: 



Dat ziet er alvast veelbelovend uit voor volgend jaar!

En ikzelf?
Ik druk mijn snor altijd een beetje in de herfst.
Zaaien en kweken vind ik heerlijk, schoffelen en wieden ook, maar al tijdens het oogsten begint mijn interesse te tanen. Daarna moet er namelijk worden opgeruimd.
En daar heb ik nu net geen zin meer in.
Gelukkig is daar dan mijn eigenste TuinMan, die het ruimen van aftakelende tomatenplanten, uit de kluiten gewassen courgetteplanten en woekerende pompoenranken stiekem zelfs een beetje leuk vindt!
Zodat deze luie tuinprinses ondertussen heerlijk warm bij de kachel in plantenboeken kan bladeren, zoals deze nieuwe favoriet bijvoorbeeld: 



En van de week, op een herfstige ochtend, maakte ik deze herfstige Halloweenmuis: 



Heerlijk, die herfst!!



3 opmerkingen:

  1. Mooi geschreven Tanja, Appels heb ik zelf niet, maar genoeg gekregen, appelmoes gemaakt en nu weer een zak renet appels gekregen, dus maar eens een appeltaart bakken :) ... Succes verder met je tuin :) .

    Gr, Wim Boers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Wim! Tja, er moeten ook mensen zijn aan wie de appelboombezitters hun (meestal te grote) oogst kunnen uitdelen natuurlijk! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen