3 juni 2016

Verrassing!



Ik ben gek op het ontvangen van POST!
En dan bedoel ik natuurlijk niet de enveloppen met rekeningen die er regelmatig op de deurmat vallen, maar LEUKE post. Bijvoorbeeld pakjes met bestellingen die ik al lang en breed had opgegeven.
Zo'n pakje ontving ik deze week.

Eerst vond ik bij thuiskomst een briefje in de bus, met de mededeling dat de postbode mij helaas niet thuis had getroffen en de buren ook al niet, dus dat ik even naar een website moest gaan om daar een nieuwe bezorgafspraak te maken.
Ik had werkelijk geen idee wat ik besteld zou moeten hebben (en de rest van het gezin had ook geen lopende bestellingen) en van de website werd ik ook niet veel wijzer. Mijn nieuwsgierigheid groeide dus met de minuut! Twee dagen later werd het pakje dan toch eindelijk bezorgd.
Snel scheurde ik het open.......en viel van verbazing bijna om: mijn bestelling bij het Vlaams Zaadhuis was binnen! Al in februari geplaatst, en, omdat ik maar niets hoorde, eigenlijk al door mij in het hokje 'jammer maar helaas' geplaatst.
En nu, zomaar op een doordeweekse maandagmiddag, kwam daar dus dit pakje binnen!

Wat er in zat? Honingverbena, munt cream&berries en mandarijnmunt. Oja en longor sjalotten.
Snel naar de tuin dus, om de sjalotten te planten, want die hadden er twee maanden geleden al in moeten staan.....

Op de tuin wachtten nog meer verrassingen.
Leuke en minder leuke....

Leuk was bijvoorbeeld de ontdekking dat mijn 'roze hangtuinbonen' het licht hebben gezien!
Letterlijk! Ze zijn namelijk keurig RECHTOP gaan staan. In een paar dagen tijd maar.
Bijzonder toch weer, die natuur ;-).


Minder leuk was de ontdekking dat het SLAKKENELFTAL weer actief was geweest.
Mijn prachtige lange rij regenboogworteltjes was ingekrompen tot driekwart rij.
Het andere kwart was weg! Zomaar verdwenen!
En niet hier en daar een pluk eruit, maar keurig vanaf het einde van de rij naar het midden toe opgegeten! Kijk maar, hier vooraan zie je de afgekloven steeltjes zitten; daar waren de dames en heren Slak gebleven....



De blauwe stipjes die je op de foto ziet, zijn slakkenkorrels. Ik gebruik 'diervriendelijke' biologische korrels, die onschadelijk beweren te zijn voor andere dieren, maar ik voel me toch altijd een beetje schuldig als ik ze strooi. Ik ben toch immers zo'n dieren- en natuurvriendin?
Maar dit jaar is het slakkengeweld zo groot, dat er anders weinig meer overblijft voor mijzelf.
Dus vandaar......toch maar slakkenkorrels.

Ze zijn met veel en ze zijn hongerig, die slijmerige tuin'vrienden'.
Alles eten ze!



Zelfs......sjalotten en uien????



Tijd voor een leukere verrassing; TuinMan had het rommelstukje bij de kweepeer opgeruimd en aangeharkt: 



Netjes!!
Maar hee, wat zie ik daar?

                                           

Een stuk of tien baby-kweepeertjes op de grond!!
Nee hoor, geen paniek, dat heet JUNI-RUI.
In juni (jawel, het is alweer juni!) laten fruitboompjes het teveel aan fruit vallen, om ervoor te zorgen dat de mooiste, sterkste, sappigste vruchten overblijven.
Prima bedacht weer, door moedertje Natuur!

Toen ik me omdraaide, was daar nog een leuke verrassing; de op 'stoeltjes' gezaaide sperziebonen komen boven de grond: 



Het achterste stuk van de gezaaide rij was een beetje dichtgeslagen door de regen (en dan boffen we hier in het noordwesten van het land nog hoor, aiai wat een treurnis in het zuiden en oosten :-( ).
Toch komen ook daar al wat dappere boontjes boven: 



Dinsdag kocht ik bij kwekerij Sap (waar ik eerder al over schreef) een mooie witte roos; Schneewitchen (jaja, natuuuuurlijk kocht ik nog meer ;-)).
We hebben namelijk drie rozenbogen staan, maar die zijn nog helemaal kaal!
Bij de ene ingang heb ik roos Zepherine Drauhin geplant. Hoewel ze veel prachtige en heerlijk geurende bloemen geeft, blijft ze nog klein. Hopelijk schiet ze binnenkort toch eindelijk eens de lucht in, zodat we onder haar door kunnen lopen!

Schneewitchen plantte ik bij de andere ingang:  




Ze doet haar naam eer aan; prachtige zuiverwitte bloemen!



Terug naar huis weer, waar NOG een verrassing wachtte (het kan niet op vandaag...):
Een paar weken terug stekte ik mijn oude citroengeranium en kijk nu eens: 



Het eerste bloemetje zit er al in! Ja ik weet het, een beetje raar misschien, maar daar kan ik dus heel blij van worden, haha.
En enthousiast.
Dus ik haalde de oude dame tevoorschijn en knipte daar allemaal stukjes vanaf, om ook te stekken!



Daar knapt een mens plant van op, van zo'n kappersbezoek!



En de stekjes? Die staan keurig op een rijtje met hun steeltjes in de grond.
Naast hun neefjes en nichtjes, van andere geraniumplanten (pelargoniums), die ik in 1 moeite door ook maar meteen stekte:


En toen..... ja, het wordt al bijna vervelend nu he?.......WEER een verrassing!
De laatste van dit blog, ik beloof het.
Er kwam weer een pakje.
Maar dit pakje was juist veel SNELLER dan verwacht!
Een paar weken geleden bestelde ik bij Vreeken 30 aspergeklauwen.
En bij Vreeken moet je weleens wat langer wachten tot je je bestelling ontvangt is mijn ervaring.
Maar nu dus niet, want kijk, daar zijn ze al: 


En...(och jee, sorry, toch nog een verrassinkje) er zat ook nog eens een gratis zakje pompoenzaad bij!
En laat ik nu toch net GEK ZIJN op pompoenen :-).


Als je eenmaal in 'verrassingen' gaat denken, is er geen houden meer aan.
Ik ontdek ineens de ene verrassing na de andere.
Jullie kunnen het woord nu vast al niet meer horen lezen....
Dus ik schrijf het niet, maareh.... Wat een ......... !
Mijn mini-aubergine Pukkie is nog klein van stuk, maar heeft toch al moed gevat om te gaan bloeien!! Kan niet wachten op de eerste baby-Pukkies! 



Jullie nog leuke verrassingen gehad deze week???