15 mei 2016

Vlinders en hangtuinbonen



Juf van Jongste had vrijdag een verrassing: Jongste mocht de bak met rupsen en vlinderpoppen mee naar huis voor het weekend! Als er vlinders uit de coconnen zouden komen, mocht ze die vrijlaten.
Jongste nam de bak onder haar arm en overal waar zij was die middag, was de vlinderbak ook!Er zaten diverse rupsjes in de bak, met voldoende koolbladeren om van te smullen, en er lagen 4 poppen in een plastic bakje. 

'

's Avonds zette Jongste de bak voorzichtig op haar bureau. En de volgende morgen heel vroeg, ik denk een uur of zes, hoorden we een opgetogen kreet uit haar kamer komen: "Mama! Het zijn vlinders geworden!!"
En ja hoor, twee van vier coconnen waren leeg, en aan de rand van de bak zaten twee mooie koolwitjes. Met moeite hield Jongste het nog vol tot een uur of acht, maar toen was het klaar; de vlinders moesten worden vrijgelaten!
Daar gingen ze dan, heel voorzichtig uit de bak gevangen door Jongste en zorgvuldig in het kommetje van haar handen mee naar buiten genomen: 




Omdat het buiten nog fris was, en ook een beetje regende, besloten we de vlindertjes vrij te laten in het kasje (waar dat al niet goed voor is, dat kasje ;-) ) : 



"Kijk mama, ik zet hem naast de bloemkoolplant, want die vindt hij lekker!"
Tuurlijk schat, mama vangt volgende week de rupsjes wel......

En vanmorgen was het alweer raak: de andere twee coconnen waren ook opengegaan: nog twee koolwitjes! De vlinders van gisteren fladderden vanmorgen gezellig door de warme kas, dus die hebben we naar buiten laten vliegen. Daarna hebben we de twee jongste borelingen weer in de kas gezet. Leuk hoor!

Over bloemkool gesproken; de bloemkoolplant in de grote kas, op de volkstuin, heb ik vandaag maar een beetje 'gesnoeid'. Een mede-moestuinder op Facebook merkte op dat ik gerust wat bladeren van de plant kon halen. Dus zo gezegd, zo gedaan! De tomatenplantjes hebben weer even wat extra ruimte gekregen om te groeien. Nu hopen op een snelle bloemkool, dan kan de koolplant eruit en kunnen de tomaten hun gang gaan. 



En ja, ik weet dat ze eigenlijk niet bij elkaar horen te staan, kool en tomaten.
Maar ach, voor heel eventjes kan het niet zo veel kwaad hoor. 

De aardbeienplanten in de kas staan er een stuk minder florissant bij helaas: 




Tsja, in zo'n pot wordt de grond toch al snel te droog en is de voeding ook sneller op.
En ik kom nu eenmaal niet dagelijks op de tuin, dus moeten ze soms (te) lang wachten op een verse slok water. Nou ja, we hebben het geprobeerd en van de week zetten we ze gewoon lekker buiten!

Wat wel goed gelukt is, is het experiment met de dahlia's! Ik heb ze in maart in potten in de kas gezet en kijk nu eens: 



Het zijn al mooie stevige planten geworden, die niet zijn aangegeten door de slakken!
Tijd om ze in de volle grond te zetten.
Daar ging nog wel even wat gespit en gehak aan vooraf hoor.
De grond zag er namelijk nog zo uit: 



Maar een half uurtje spitten en hakken door TuinMan maakte een wereld van verschil: 



Ik heb hem dus een dikke zoen gegeven en ging daarna snel mijn dahlia's uitplanten:

                                       

Kijk trouwens eens naar de bessenstruiken.
De meeste zijn heel groot, zoals deze:

                                       

Maar er staat ook een klein struikje tussen: 



Dat struikje stond een hele tijd een beetje weggepropt tussen twee andere struiken.
Nu we meer ruimte hebben gemaakt, bloeit hij helemaal op.
Letterlijk! Kijk maar: 





Helemaal vol met bessen hangt hij!! Veel meer bessen dan de andere struiken hebben.
In het najaar toch de andere bessenstruiken ook maar eens flink terugsnoeien, wie weet hangen ze dan volgende zomer allemaal zo vol!

We maakten ook maar eens een beginnetje met de 'taartpunt' achter het huisje.
Daar groeit munt en er staan wat conifeertjes en hortensia's.
Hoewel de munt in bakken staat, heeft hij toch onder de bakken door uitlopers weten te vormen en komt er inmiddels OVERAL  munt boven! Tijd voor een schoonmaakactie dus!

 

Zo, dit deel ziet er al veel beter uit: 



Het is de bedoeling dat de muntplanten naar het rechterdeel van het bed verhuizen (niet op de foto), zodat aan deze kant de hortensia's verder kunnen groeien. Vanmiddag heeft TuinMan de rest van het bed nog omgespit, maar toen was ik al naar huis. Ik ben benieuwd dus, morgen snel kijken!

TuinMan bracht nog wat zware potten naar de auto en kwam terug met een ander vrachtje, haha: 




Soms ben ik 'blij' als een plant lelijk wordt of zelfs doodgaat. Dat klinkt niet aardig, maar ik ben erg slecht in 'zomaar' planten weggooien. Ook als ze eigenlijk in de weg staan, of als ik ze niet meer leuk vind. Zoals deze hypericum:



Ooit aangeplant om bloemen/bessen van te knippen voor in de vaas, maar eigenlijk vind ik ze veel te stijf in een vaas. Gewoon niet helemaal mijn bloem zeg maar. En nu gaat de hypericum dus dood.
Uit zichzelf. En stiekem ben ik daar blij mee. Kan ik hem eindelijk zonder schuldgevoel wegdoen......

Vanmiddag ook nog even in de achtertuin gerommeld.
Eindelijk de mais maar eens gezaaid. Ik doe dat altijd in wc-rollen, omdat mais een penwortel heeft en je hem daardoor eigenlijk niet kunt verplanten. Als je in een wc-rol zaait, kun je de zaailing later gewoon met wc-rol en al in de grond zetten. Werkt perfect! 




Ik geef toe; het ziet er niet uit zo. En na een paar weken en regelmatig water geven wordt de toestand van de wc-rollen er ook niet beter op. Ik ben altijd blij als ze eindelijk de grond in kunnen.
Daarom heb ik deze keer, bij wijze van experiment, ook wat mais in gewone potjes gezaaid: 



Zo worden ze namelijk ook in het tuincentrum verkocht. Eens kijken wat ze doen bij het verplanten later. Misschien maakt het wel helemaal geen verschil en loop ik al jaren voor niets te emmeren met die wc-rollen ;-).

Verder plantte ik wat basilicum uit. Ik heb drie soorten: gewone, citroen- en kaneelbasilicum: 



Basilicum kun je trouwens heel goed tussen tomatenplanten zetten!
Het is niet voor niets dat ze samen zo goed smaken; het zijn vrienden van elkaar, die elkaar stimuleren in de groei!

Deze Tiny Tim groeit nog niet zo hard, hij is nauwelijks 15 centimeter hoog.
Maar kijk: er zitten gewoon al bloemetjes in: 


                                          

Vandaag of morgen maar in een grotere pot zetten, dat heeft hij wel verdiend toch?

Nog een experiment: de sla.
Ik heb laatst de krop van deze sla afgesneden, maar niet al te laag.
En daardoor begint hij nu weer uit te lopen.
Er groeit een soort van slakrop BOVENOP het snijvlak van de vorige krop.
Recycle-sla dus! 



Ik had ook nog wat jonge slaatjes, die ik in een bak op tafel zette.
Fijn om de hele zomer lang telkens wat blaadjes af te plukken, bijvoorbeeld voor op een lekker broodje of voor een 1-persoons mini-salade. 



Tuinman plaatste gistermiddag een mooi regentonnetje naast het kasje in de achtertuin:

                                           

Sjiek he? Er moet nog wel een afvoertje op, vanaf het dakgootje naar de ton, maar dat afvoertje is in bestelling. Even geduld dus nog (en daarna een paar fikse regenbuien) en dan tappen we fijn regenwater uit ons tonnetje. Vinden de planten veel lekkerder dan kraanwater!


TuinMan legde ook meteen een mooi entreetje voor de kas:


Er ligt nog wat zand, omdat het te nat was om het goed in te kunnen vegen, maar verder is het helemaal netjes zo. Nou ja, behalve dan die pot met violen, die hebben hun beste tijd wel gehad.
Hup eruit dus met die winterviolen. Maak plaats voor mijn zelfgezaaide (jawel, trots!) zomerse geraniums! 

Zie eens hoe mooi ze worteltjes hebben gemaakt! De foto staat op z'n kop zie ik net, maar ach, dan zie je de worteltjes nog beter :-). 



TADAAAA!! Mijn eigengezaaide geraniums:

                                             

Heerlijk hoor, dit lange weekend! Is het morgen fijn nog een keer zondag.
Genoeg te doen nog in de tuinen, dus we hoeven ons niet te vervelen.
Er staat al een krat klaar met plantjes die op de volkstuin moeten worden uitgeplant.
En deze bak met tuinbonen. Iets te lang in de bak laten staan.
Nu zijn het zeg maar 'hangtuinbonen' geworden.
Eens kijken of we daar morgen nog iets fatsoenlijks van kunnen maken.......