4 mei 2016

Een kijkje in de achtertuin


Het 'gevaar' van het hebben van een volkstuinparadijsje is dat de tuin bij je huis er soms een beetje bij inschiet..... Hoewel ons stadstuintje bescheiden van formaat is (12 x 6 meter), moet er toch af en toe wat gebeuren om het een beetje knap en gezellig te houden.
Op zich vind ik dat heel leuk om te doen, maar toch sloft de achtertuin altijd een beetje achteraan mijn 'to do' lijstje. Tijd voor actie dus!
Gelukkig is het deze week heerlijk weer en hebben we nog een beetje (school)vakantie, dus tussen de bedrijven door was er tijd genoeg om weer even orde op zaken te stellen in onze stadse postzegeltuin. Eerst maar eens het hoekje voor het nieuwe kasje aangepakt. Na het opruimen van de losse steentjes, stak ik de schep in het gras. Pfff..... dat viel nog niet mee, want het gras was blijkbaar erg goed geworteld. Ik kwam wel hordes wormen, duizendpoten en ander klein gespuis tegen, dus de grond is in elk geval in goede conditie! Na een half uurtje flink spitten zag het er al een stuk beter uit:



Ik zocht al een poosje een plekje voor de grote teil die je op de foto ziet. Hij diende eerst als kruidentuintje, verhuisde toen naar de volkstuin en stond daar nu al een poosje werkeloos in de kas te staan. Maar zoals je dat soms hebt, bedacht ik ineens dat DIT de plek is waar hij hoort te staan!
Als je goed kijkt, weet je nu trouwens meteen hoe TuinMan heet ;-).
Dat hebben wij niet zelf gedaan hoor, die naam erop, maar toen we de teil-met-naam 15 jaar geleden bij een antiek-en-curiosawinkeltje tegenkwamen, konden we hem natuurlijk niet laten staan!
Hoe ik nog zo precies weet dat dat 15 jaar geleden was?
Nou....de volgende ochtend vroeg werd onze Oudste geboren!
Een teil met herinneringen dus.

Na al het gespit (en een kopje thee) werd het tijd voor het leukere werk: bedenken welke planten er komen te staan! Ik had al wat planten klaarstaan (tranend hartje, grasje, geranium, kardinaalsmuts, hosta's), dus die kregen eerst een plekje. 



Omdat het geheel nog een beetje laag en ielig oogde, besloot ik ook mijn sierappel erbij te zetten.
Gouden greep, want zeker nu het boompje in bloei staat, zorgde dat direct voor meer body en kleur.

                                    

Vandaag kocht ik bij het tuincentrum nog een paar varens, astilbe en geitensik. En TuinMan gaat vrijdag nog een kleine regenton halen, die links voor het kasje (waar nu die grindtegels staan) komt te staan. Al met al begint het al een gezellig hoekje te worden. Helaas heb ik vandaag overal foto's van gemaakt, behalve van het eindresultaat van dit hoekje, dus die foto houden jullie nog tegoed....

Ondanks het geringe formaat van onze achtertuin, hebben we er toch een soort van boerderij op mini-formaat van weten te maken. We hebben onze landleven-droom eigenlijk gewoon in verkleinde vorm toegepast. 

Zo horen er in een boerderijtuin uiteraard dieren (vinden wij althans).
Ruimte voor schapen of geiten is er niet, maar voor wat 'kleinvee' is er ruimte genoeg.
Wij hebben twee hangoor konijnen, die in een fijne ruime konijnenvilla zitten.
Inclusief patio met terrasverwarming ;-) :  


En zie je die boomstam die erin ligt? Vinden ze helemaal geweldig! In amper een week tijd knagen ze alle bast eraf (en nee, niet omdat ze  honger hebben, ze krijgen eten genoeg ;-) ). Ze hebben wel duidelijk hun voorkeuren: appelbomenhout vinden ze het lekkerst. Van de berkenstam werd echter met lange tanden gegeten hoor.....

Verder horen er bij een boerderij natuurlijk KIPPEN!
Tegen de garage hebben we een nachthok met lange ren staan. 
Heel hip, voorzien van een 'groen' dak ;-).
Hoewel ons kwartet hier op zich best genoeg ruimte heeft, mogen ze ook regelmatig scharrelen in de tuin; wat mij betreft het toppunt van gezelligheid! De eitjes die de dames produceren zijn een leuk en lekker extraatje. 



Wat verder nog?
Fruitbomen!
Op de volkstuin hebben we appels, stoofperen, pruimen, een kweepeer en sinds kort ook twee gewone peren. In de achtertuin hebben we een prachtige kers, die zomers bommetje vol hangt met heerlijk zoete kersen. Het is elk jaar weer een wedstrijdje met de eksters wie ze het eerste plukt.....
Ik zat een keer in de huiskamer te werken, met mijn rug naar de tuin. Er zaten twee eksters in de tuin, die de hele tijd druk heen en weer vlogen. Vanuit mijn ooghoek zag ik ze gaan, maar omdat ik nogal verdiept was in mijn werk besteedde ik er verder geen aandacht aan.
Totdat TuinMan thuiskwam en vroeg: "Waar zijn de kersen gebleven? Heb je ze allemaal geplukt vandaag?"
.... Eh....nee dus, IK niet.....



Ook hebben we twee lei-peren op het terras staan. We wilden liever geen perenbomen op de volkstuin, omdat het tijdstip van plukken bij peren nogal nauw steekt. Ze zijn al snel te rijp of juist nog te hard.
In de achtertuin zitten we ernaast en kunnen we iedere dag even checken hoe ver de peren zijn. 



Het terras is verder niet bijzonder, maar wel lekker ruim, zodat we er gezellig met z'n allen kunnen zitten en zomers fijn kunnen bbq'en en kokkerellen. 



 Natuurlijk mag ook water niet ontbreken in de boerderijtuin.
Helaas....we hebben geen plek voor zo'n geweldige natuurlijke vijver, vol met kikkers.
Maar wel voor deze waterbak, inclusief salamander (vorig jaar) en goudvissen!


Wat staat verder nog op ons wensenlijstje?
Verlichting..... check!
En kruidenplantjes..... check!

                                            

In deze bak staan peterselie, tijm en hysop. Ernaast staan nog potten met munt, citroenmelisse, bieslook, salie en rozemarijn. Munt heb ik ook op de volkstuin staan, in allerlei soorten en maten. Die munt droog ik, om jaarrond als thee te gebruiken. Ook de tijm, rozemarijn en salie droog ik, voor gebruik in de wintermaanden. 

En dan hebben we nog onze twee kasjes, die je op de foto's hierboven al voorbij zag komen.
Fijn om in te zaaien en later om tomaatjes en snackkomkommertjes bij de hand te hebben!


Zo hebben we dus al onze landlevenwensen naar een kleinere 'stads'versie vertaald.
Doordat we ook nog 500 m2 volkstuin hebben, smokkelen we natuurlijk wel een beetje.
Maar ook in een kleine achtertuin kun je al heel wat lekkers kweken; kruiden kunnen in potten, net als sla, radijs, rucola en cherry-tomaatjes. Aardappels kunnen in een zak of grote bak, net als courgettes. Fruitboompjes kunnen langs de schutting (lei-fruit) of als terrasboompje in pot. Aardbeien kunnen in een hangmand. Lage sperzieboontjes kunnen in een bak of in de border, net als tuinbonen. Doperwtjes zaai je langs een laag hekje of in een pot (stokjes erbij zetten waar ze zich aan kunnen 'vasthouden'). Kies dus wat je lekker vindt en probeer het gewoon eens!
Want echt, het is waar; zelfgekweekte groente smaakt veel lekkerder!!

En wat mijzelf betreft.....het is waarschijnlijk maar beter dat ik niet over een landgoed-aan-huis beschik. Ik werk namelijk vanuit huis, dus ik vrees dat er dan weinig nuttigs meer uit mijn handen zou komen. De drang om naar buiten te gaan en te gaan 'tuinen' zou het dan vast winnen.
Of ik moet natuurlijk boerin worden.......