30 maart 2016

Van blokkendoos tot boekenkast


Het is druk geweest in huize MoestuinMania. Zo druk, dat er zelfs geen tijd was voor het schrijven van blogjes. Maar nu is de rust weergekeerd, dus hoogste tijd voor een update!
Het begon allemaal op een heel gewone, doordeweekse dinsdagavond, twee weken geleden.
Om een uur of negen 's avonds meldde TuinMan heel terloops dat hij via een online veiling mooie boekenkasten had gekocht voor in mijn werkkamer. Zelfde stijl als mijn Engelse mahoniehouten bureau en met mooie glazen kleppen voor de planken. Het zouden drie losse kasten moeten zijn, die al deels gedemonteerd waren, waardoor de precieze staat ervan niet heel duidelijk te zien was op de foto. Maar TuinMan houdt er wel van een gokje te wagen en had de kasten voor een prikkie op de kop getikt.

Een paar dagen later reed er een enorme verhuiswagen voor, waaruit twee pallets met mahoniehouten kastdelen werden geladen. Opgewekt vroeg de chauffeur of we een handleiding van de kast hadden, of in elk geval een plaatje of zoiets. Op mijn ontkennende antwoord lachte hij een beetje aarzelend en begon vervolgens alle stukken kast voorzichtig de woonkamer in te sjouwen.

Vol enthousiasme ruimde ik daarna mijn werkkamertje leeg, zodat de kasten er 's avonds meteen in zouden kunnen. Ik had al gezien dat alle kastdelen middels een soort van messing-en-groef-systeem in elkaar geschoven konden worden, dus dat moest lukken. Toch?

Niet dus.

De kast bleek handgemaakt, wat in dit geval betekende dat niet ieder kastdeel zomaar op een willekeurig ander deel kon worden geplaatst. Daar kwam nog eens bij dat wij van de drie geleverde kasten eigenlijk twee (plafondhoge) kasten wilden maken, zodat ze precies in de werkkamer zouden passen. Om een drie avonden en veel gevloek durend verhaal kort te maken: uiteindelijk is dat gelukt:


                                    
(kamertje is klein, de kasten en het bureau groot, dus sorry....weinig ruimte om een goede foto te kunnen maken.....)


Helemaal blij was (en ben!!) ik met mijn mooie 'engelse' werkkamer!
Maar daarmee was het nog niet klaar.....
Ik had namelijk veel meer spullen en boeken dan er in deze kasten pasten!
En toen kreeg ik zomaar een soort van voorjaarsschoonmaak-achtige opruimkriebel:
eerst gingen mijn werkspullen (tja, het blijft een 'werk'kamer natuurlijk ;-) ) in de kasten, en daarna mijn allermooiste boeken. Bovenin was er nog precies genoeg plaats voor mijn verzameling oude kinderboeken. En toen waren de kasten vol. En deed ik iets wat ik nooit had gedacht: ik deed de rest van mijn boeken.....WEG!
Ik!! Die altijd riep een bibliotheek te willen!!

Zomaar was ik er klaar mee! Ik wilde ruimte, rust en alleen nog maar mooie spullen om mij heen.
Dus gingen er twee kratten leesboeken naar de kringloopwinkel, twee volle tassen romans en literaire thrillers naar mijn Zussie en een tas Nora Robertsboeken naar mijn moeder.
Heerlijk! Wat een ruimte gaf dat! En toen was het hek van de dam.
ALLES moest opgeruimd en ruim......

Gelukkig brak toen net het druilerige paasweekend aan!
Drie dagen lang ruimde, poetste en sleepte ik.
Af en toe rustte ik even uit, met een kopje thee en een viltstift in mijn hand.
Een viltstift? Jawel; schoonmama had een heel leuk paaskleed gescoord, om zelf in te kleuren!
Dus iedereen die in de buurt van onze tafel kwam, kreeg een viltstift in de hand gedrukt: kleuren maar!


En daarna weer vlug verder met ruimen en sjouwen. Tot, ergens midden op tweede Paasdag, het hele huis netjes en ruim was. Nou ja, behalve de garage dan. Want tja, met Pasen zijn de kringloopwinkel en het grofvuil natuurlijk niet open :-).

TuinMan zat ondertussen ook niet stil trouwens. Hij maakte zich zeer verdienstelijk op de volkstuin:
Eerst verplantte hij de rabarber, daarna timmerde hij een hoog hekwerk waar straks de kapucijners en peultjes tegenaan kunnen groeien, verhoogde hij de aspergebak en maakte hij een tweede blauwe-bessen-bak. We hadden al een bak onder de grote appelbomen staan, maar de 8 bessenstruikjes die we daar twee jaar geleden in plantten, puilden daar ondertussen wel uit. Dus mochten er vier over naar de nieuwe bak:

                                 
                                          (je ziet ze bijna niet, maar ze staan er echt!)

Waar op het hoekje mooi nog een plekje overbleef voor mijn nieuwste aanwinst:



Een ROZE bosbes! "Pink Lemonade" , zo'n naam schept bij mij direct smakelijke zomerse verwachtingen! Ik ben heel benieuwd!!
De eerste bloemetjes zitten er al in, ook al mooi roze:



In de kasjes en de bakken thuis groeit alles ondertussen al lekker.
De tomaatjes bijvoorbeeld; die moeten nodig ieder in een eigen potje!

                                  

Net als de paprikaatjes:

                                   

Wacht wel altijd met verspenen tot je zaailing zijn eerste 'echte' blaadjes heeft!
De eerste twee blaadjes die opkomen zijn de kiemblaadjes, die tellen nog niet mee.
De blaadjes die daarna komen, zijn de eerste echte blaadjes van je plantje.
Als die mooi groot zijn, kun je je zaailing in een eigen potje gaan zetten, oftewel verspenen.
Daarover binnenkort meer!

Kijk deze aardappel eens, wat een uitlopers:

                                      
                                                  (het lijkt wel een soort van beest zo :-) )

De eerste sprietjes roze bieslook zijn......groen???


De rode kool heeft wel mooie rode steeltjes:

                                          

In de volle grond zijn de spinazie, radijs en sla al flink aan het groeien geslagen:

                                                     

O, en kijk eens wat ik nog tegenkwam toen ik de knutselspullen aan het uitzoeken was:

                                                     

Komt dat even goed uit: mijn plantenstekers waren net op!

Komend weekend schijnt het lekker warm voorjaarsweer te worden, dus dan gaan we beginnen met zaaien en planten op de volkstuin: de aardappels mogen de grond in, kapucijners, tuinbonen en uitjes geplant en er staan al diverse zakjes zaad klaar om te worden gezaaid!

Het is hier in huis traditie dat jarigen mogen kiezen wat ze op hun verjaardag willen doen.
Zondag is TuinMan jarig.
Zaterdag komt de visite.
Dusssss......jullie kunnen wel raden wat TuinMan gaat kiezen om te doen op zijn verjaardag zelf :-) !