9 maart 2016

Moestuintjes?!







Ze zijn er weer hoor: de Moestuintjes van Albert Heijn! Wegens groot succes op herhaling!
En deze keer met handleiding erbij, heb ik begrepen. Wat mij geen overbodige luxe lijkt, want wat mij betreft ben je een super-moestuinier als je het voor elkaar krijgt om je zaaigoed in deze moestuinpotjes in leven te houden. Het is mij althans niet gelukt vorig jaar.
Hartstikke leuk idee van Appie, maar alsjeblieft, gooi die milieutechnisch-verantwoorde-want-afbreekbare potjes gewoon WEG zodra je thuiskomt!
Pak vervolgens een plastic plantenpotje van NORMALE afmeting, gooi er een schep aarde uit je tuin in, (of, als je het 'professioneel' wilt aanpakken, een schep zaai- en stekgrond) en zaai daarin de ontvangen moestuinzaadjes. Bedenk daarbij dat 1 courgettezaadje ook 1 courgetteplant wordt, die wel zo'n halve meter in het vierkant in beslag neemt en waaraan met een beetje mazzel minstens 15 courgettes groeien! Daarvan stop je dan ook maar 1 zaadje tegelijk in een potje.
Uit ieder sla-zaadje groeit echt een hele krop sla! Ook maar 1 zaadje per potje dus.....
Kruiden kun je een stuk kwistiger zaaien: je kunt gerust het hele zakje tijm-, bieslook- of basilicumzaad in hetzelfde potje strooien. Zet basilicum lekker warm binnen en de rest buiten.

En hebben jullie hem al gespot? Appie verwelkomt een bijzondere nieuwkomer in de collectie dit jaar: de WATERMELOEN! Ja echt! Zie je het al voor je, zo'n joekel van een watermeloenenplant....in dat kleine potje????
Watermeloenen groeien in ons land bovendien echt alleen maar goed in een kas.
En dan ook nog eens alleen in een mooie, zonnige, warme zomer.
Ja, ook de soorten die 'speciaal voor ons klimaat' zijn.
Maar laat je door mijn Moestuintjes-scepsis zeker niet tegenhouden en ga ervoor hoor!
Doe ik zelf ook, zelfs soms tegen beter weten in.......

Door dat Moestuintjes-enthousiasme van Appie besloot ik mij gisteren te wagen aan een Eerste Grote Zaaironde. Het is inmiddels maart, dus er kan al behoorlijk wat worden (voor)gezaaid.
De eerder gezaaide kapucijners groeien inmiddels al bijna hun bak uit:

                               

Hoogste tijd om ze uit te planten tegen een stuk gaas!
Hopelijk heeft TuinMan komend weekend tijd om een hoog hek (kapucijners worden ongeveer 1.80 meter hoog) neer te zetten op de tuin, zodat ze daar verder kunnen groeien. Ik zaai dan ter plekke meteen nog een paar meter bij, dat kan nu wel.

De tuinboontjes en hun kleine broertjes (of zusjes?) duivenboon groeien ook al goed:

                               

Net als de lathyrus, die nu wel een beetje slungelig wordt (te lang binnen gestaan), maar straks na het (diep) uitplanten vanzelf stevig uitgroeit:

                                

Maar goed; ik ging dus zaaien!
Eerst de tomaten, een pepertje en mini-aubergine Pukkie.
Die hebben allemaal warmte nodig, dus gingen ze in dezelfde bak, die ik daarna binnen op de warmtemat heb gezet.
Ik kweek meestal alleen kerstomaatjes, omdat we die het lekkerst vinden (vooral de gele!!).
Je snoept ze bovendien makkelijker tussendoor weg dan zo'n grote tomaat.
Dit jaar wil ik daarnaast toch ook weer eens een paar grote tomatensoorten in de kas zetten, om straks saus en soep van eigen tomaten te kunnen maken.

Daar gaan ze dan:

                           

Ik plaatste laatst een foto van een dergelijke bak met zaaigoed op Facebook.
Mijn paprika's waren opgekomen en dat deelde ik in de Moestuingroep waar ik lid van ben.
Ik kreeg direct allemaal likes en enthousiaste reacties!
Maar niet op mijn mooie baby-paprika's, maar op de gebruikte vlaggetjes........
Was blijkbaar een heel origineel idee :-) !

Nu we het toch over ze hebben; kijk ze eens groeien, die paprikaatjes:

                               

De eerste 'echte' blaadjes komen al te voorschijn!
Nog even en ze zijn groot genoeg om in een eigen potje te worden gezet.
Waarna ze nog een poosje binnen moeten worden vertroeteld, want ze kunnen pas rond half mei in de kas worden geplant.

Verder met zaaien weer: sla, knolselderie, andijvie (wij eten het nooit, maar de kippen en konijnen zijn er gek op!), geraniums, dahlia's (nieuw zakje, de vorige kwamen niet op), lobelia's, nog wat andere leuke bloemetjes, rucola, rode kool en minibloemkool werden allemaal keurig, zaadje voor zaadje (en voorzien van een vlaggetje ;-) ) in de aarde gestopt.

 (diverse soorten sla)

 (bak met snijbloemen)

En zo kwam het, dat na een uurtje zaaien mijn kasjes aardig gevuld begonnen te raken!
Nu maar weer wachten op de eerste groene sprietjes die bovenkomen.
En dan proberen ze zonder vlaggetje op Facebook te zetten...... ;-)