29 april 2016

Sneeuwpret, radijsjes en een vergeten blogje



Heerlijk!! Meivakantie! Lekker naar 'ons' huisje in Drenthe, waar we al jarenlang af en toe een weekje uitrusten en genieten. Deze keer kreeg ons vakantieweekje echter wel een heel bijzondere touch! Dinsdagochtend werden we gewekt door Jongste: "Papa, mama, het sneeuwt!". Terwijl wij slaperig laten te wachten op het "Grapje!!", trok Jongste enthousiast het gordijn open.
Het bleek helemaal geen grapje; wij hadden ineens uitzicht op een heus winterwonderlandschap!!
Snel tuimelde het hele gezin uit bed en naar buiten. Want sneeuw hadden we deze winter niet gezien in ons eigen Noord-Holland! Hup daar gingen we: rollen maar:


Twee lente-bockdopjes als ogen, een badmintonshuttle als neus, twee takken als armen en tot slot nog de sjaal van Oudste om zijn nek! Klaar!



Lang heeft hij trouwens niet gestaan hoor. Het begon al snel te dooien, dus toen we 's middags terugkwamen van een dagje shoppen in Groningen (de leukste winkelstad van Nederland!), restte er slechts een zielig in elkaar gezakt hoopje sneeuw.
Hoewel we ons allemaal erg thuis voelen in Drenthe en nooit veel zin hebben om weer huiswaarts te keren, begint het toch meteen weer te kriebelen als we thuiskomen: hoe zou het zijn met 'de Tuin'?
Snel kijken dus!!

Zoals we al verwacht hadden, was het vooral erg NAT op de tuin.
Kijk, de greppels zijn net kleine slootjes geworden!

                                            

De gekregen boompjes op de nieuwste tuin staan mooi te bloeien.
Nu weten we dus eindelijk wat het zijn!
Twee van de boompjes hebben mooie witte bloemetjes; dat zijn dus peren:




De andere drie boompjes zitten vol met donkerroze knoppen; appelboompjes dus!



Ik ben heel benieuwd welke soorten appels het zijn! Hopelijk lekker zoete handappels, daar hebben we er nog niet zoveel van. De grote appelbomen die op de tuin staan, zijn namelijk Boskopen. Erg lekker voor in de appeltaart of appelmoes, maar niet zo smakelijk om zo op te eten vinden wij.

Voordat we op vakantie gingen, hadden we nog snel een paar rijtjes rode kool, broccoli en spruiten geplant. Om de jonge plantjes te beschermen tegen hongerige vogels en hazen, hadden we emmers (zonder bodem) over ze heen gezet. Wat goed van ons!! De emmers hebben de plantjes inderdaad goed beschermd: tegen de REGEN, WIND en HAGEL van de afgelopen week!!
De plantjes stonden er nog prima bij!

                                    

En kijk eens: de aardappeltjes komen voorzichtig boven de grond kijken:

                                      

De tuin zag er gelukkig prima uit.
We reden meteen maar even langs de gemeentewerf, gewapend met een rol vuilniszakken.
Want er moeten nog wat houtsnippers op de tuin worden verdeeld!
Met twintig volle zakken (viel nog niet mee, vuilniszakken volscheppen bij windkracht 5....) reden we weer terug naar de tuin. Dit weekend hopelijk tijd om worteldoek te leggen onder de braam en onder de nieuwe fruitboompjes en daar de snippers op te storten.
Dat scheelt echt enorm veel schoffelwerk deze zomer!

O ja, we hadden trouwens nog een onverwachte oogst vandaag.
Tja, je gaat even een weekje op vakantie en bij thuiskomst......een radijzenfestijn in de kas!!

                         

Mja, wat doe je daar dan mee he?
Beetje veel om allemaal op een broodje kaas te doen....
Google bracht de oplossing:

Radijzenchips!

                                  

Heel simpel te maken en best lekker! We moesten even aan de smaak wennen, maar al 'wennende' aten we zo de hele bakplaat leeg, haha.
Ik sneed hiervoor de radijzen in dunne plakjes, husselde ze door een mengsel van olijfolie, suiker, kaneel en honing en bakte ze 45 minuten op 175 graden. Appeltje-eitje toch?

Een ander deel van onze oogst mengde ik met olijfolie, zout, peper en tijm. Na 35 minuten op 200 graden in de oven waren ze klaar.

                                     

Maareh....nou ja, hier werd niemand echt enthousiast van hoor :-( .
Wij zijn toch meer van de 'pure' radijsjes. Gewoon op een broodje kaas of in de sla.
Nou ja, ik was weer een uurtje van de straat met mijn ge-experimenteer ;-).

In Drenthe kocht ik trouwens nog een bijenbloemenzaadmengsel (hee, leuk woord voor galgje!),

                                            

Genoeg voor ongeveer 4 m2, dus binnenkort even een mooi plekje zoeken om in te zaaien.
En ik kocht theezakjes. Lege wel te verstaan:

                                          

Die kan ik later dit jaar mooi vullen met mijn eigen theemengsels!!

Toen ik dit blogje wilde gaan schrijven ontdekte ik dat ik twee weken geleden ook aan een blogje was begonnen. Ik had echter geen tijd meer gehad om het af te maken, maar was in de veronderstelling dat ik het afgemaakt en geplaatst had. Niet dus.
Nu dan maar even in vogelvlucht de hoogtepunten uit dat vergeten blogje ;-): 



De eerste oogst spinazie!! Lekker roergebakken met een uitje en wat knoflook!



Jongste wilde toch graag weer een eigen stukje tuin.
Zelf gespit, geharkt.....


 
.... en voorzien van de eerste plantjes: sla, aardbeien, broccoli, leeuwenbekjes en......




.... een KNOLPOWER plant! Degenen die (oudere) kinderen hebben, kennen hem misschien wel: Enzo Knol, de populairste vlogger onder de jeugd op dit moment.
Ook Jongste is fan en versprak zich heel schattig toen ze haar KNOLSELDERIE wilde gaan planten.
Je begrijpt; vanaf nu hebben wij geen knolselderieplanten meer op de tuin, maar uitsluitend nog KNOLPOWER-PLANTEN!!

Groot nieuws ook vanuit onze aspergebak!
We oogstten de eerste asperge van dit jaar:



TuinMan en ik hebben hem eerlijk samen gedeeld :-).  

 Verder plukte ik (de laatste) mooie narcissen:


Plantte ik veel tomaten- en paprikaplantjes in de kas:


Zaaide ik regenboogworteltjes:


Verhuisden de doperwtjes, kapucijners en peultjes naar de tuin:


En kwamen de eerste bloemetjes in onze kasaardbeien:


Oja, we hadden ook nog een zielig muisje, dat dood ging zitten gaan onder onze tuintafel, terwijl wij aan de koffie zaten......:


Zo, nu zijn jullie weer een beetje bij!
Morgen maar eens wat (snack)komkommers en courgettes zaaien.
En eens kijken wat er allemaal in mijn bloemenhoek mag dit jaar.
Ik heb laatst heel mooie zachtgele cosmea gekocht (nou ja, het zaad dan).
Heel benieuwd hoe die gaan worden! Die komen er dus zeker in!