14 februari 2018

Will you be my valentine?




Prachtig toch, de kleuren van deze helleborusbloem? Al bijna vergane glorie, maar nog steeds prachtig om te zien. En voor mij altijd één van de eerste tekenen dat het voorjaar weer onderweg is.
Weliswaar nog hééééééél pril en ver (oké, eigenlijk is het nog gewoon midwinter) maar toch....

Ik plukte een heel bosje om binnen in een vaasje te zetten. Zo mooi, al die verschillende kleurtjes: 


Om verliefd op te worden toch? Zo mooi, die streepjes en 'spetters', donkere randjes langs de blaadjes, het heldere wit..... *zucht*  het lijkt wel valentijnsdag ;-).

En hoewel het voorjaarsgevoel al zachtjes begint te kriebelen, is het op de tuin nog echt winters; nat, kaal en koud! TuinMan trekt zich daar iets minder van aan dan ik. Ik ben stiekem best wel een mooi-weer-tuinster (sssstt, niet verder vertellen), maar TuinMan is een echte buitenman, dus die trekt ook midwinter vrolijk naar ons lapje grond. Om daar Heel Nuttige Dingen te doen, waar ik erg blij van word. Zo verplantte hij de hazelnootstruiken naar een plek waar ze minder in de weg staan (en vergat daarvan een foto te maken ;-) ).
En hij timmerde een koude bak:




Vol enthousiasme zaaide hij links spinazie en zette rechts een bak met tuinbonen.
Goed bezig TuinMan! 
Vonden ook de muizen..... weg gezaaide tuinbonen en kiemende spinaziezaadjes!!
TuinMan verklaarde daarna direct de oorlog aan het muizengespuis en plaatste valletjes in de koude bak. Nou doet hij dat vaker, bijvoorbeeld in de schuur, maar nog nooit met resultaat.
Hoe scherp hij de valletjes ook stelt, het resultaat is altijd hetzelfde: een dichtgeklapte val, lokaas verdwenen en geen muis te bekennen, haha!
Of zou het misschien komen door het soort lokaas dat hij gebruikt:

                                

Iemand wel eens een muis gevangen met een stukje KitKat???

Overigens lijkt TuinMan nu een stoere vent, die onze oogst beschermt tegen ongedierte en andere gevaren, maar dat is uiterlijke schijn hoor....
Menig (baby)muisje is al door hem gered van winterkou of andere misere en werd daarbij zorgzaam in onze composthoop gezet; lekker warm en genoeg plek om je voort te planten haha!
En in de regentonnen drijven kleine plankjes hout; om daarmee de muizen die denken dat de regenpijp een wildwaterglijbaan is, te redden van de verdrinkingsdood als ze aan het einde van de buis met volle vaart in de regenton plonzen.
Volgens mij doet hij het dus maar 'voor de vorm', die valletjes. Hij meent er eigenlijk helemaal niks van en dat weten die muizen ook. Wel lief dat ze het spelletje meespelen ;-).

En ook thuis is TuinMan al flink in de weer.
Ik kreeg een schattig minikasje van hem voor mijn verjaardag, inclusief thermostaat.
Leuk om al vroeg in het jaar paprika's en pepertjes in te zaaien bijvoorbeeld.
Ik installeerde het kasje in mijn werkkamer (ja oké, aparte plek misschien....) en wachtte geduldig tot het paprika-en-peper-zaaitijd werd.
Tot op een dag mijn kasje verdwenen bleek!
Na enig speuren vond ik het terug in de garage. Op een grote plank voor het raam.
Vol met potjes aarde met daarin stekertjes: 'paprika' en 'peper'.
TuinMan had doodleuk mijn kasje ingepikt!



Maar ach....het was nog koud buiten en ik had eigenlijk nog niet zo heel veel zin om al te gaan zaaien, dus vooruit.... ik liet hem maar ;-).
En ja hoor, na een week of twee kwamen de eerste pepers boven de grond:

                     

Maar ja...... als je daarna niet doorgaat met troetelen en pamperen (lees: voldoende water geven), is het al snel bekeken met die kleine plantjes:


Nou ja, zo blijft hij lekker bezig zullen we maar denken....
TuinMan is niet voor één gat te vangen en heeft inmiddels al een nieuwe serie gezaaid, die voorzichtig beginnen te kiemen en nu wél genoeg water krijgen ;-).

Je vraagt je nu wellicht af wat ik dan zoal doe in de tuin?
Nou eh....weinig nog.
Eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als vorig jaar om deze tijd : 

                   










6 opmerkingen:

  1. Tuinman neemt al veel van je hobby over :) .... nog een paar weken en je kunt hem weer helpen of hij jou :) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nog heeeel even geduld en dan is het weer voorjaar :-).
      Ben benieuwd hoe jouw jaar gaat zijn, zo zonder je grote tuin Wim!

      Verwijderen
  2. heerlijk, boeken lezen over de tuin , en plaatjse kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja fijn is dat het Klara? En dan ondertussen dagdromen hoe mooi je eigen tuin weer gaat worden deze zomer ;-).

      Verwijderen
  3. Muizen vangen met chocola gaat prima als je m vooraf niet allemaal zelf opeet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. TuinMan eet eerst het overgrote deel van de reep zelf op en bewaart het laatste stukje dan voor in het valletje. 'Lekker' slim van hem, haha!

      Verwijderen