14 december 2017

Ouwe zooi en kruidenheksjes



"Wat jammer dat je bent gestopt met bloggen!" kreeg ik onlangs een paar keer te horen.
Huh? Gestopt met bloggen?
Nee hoor, ik heb er gewoon niet zo veel tijd voor gehad de laatste WEKEN.
Dacht ik.

Want het bleken geen weken, maar MAANDEN!! Zag ik toen ik mijn blog weer eens opzocht. Jeetje.....3 juli voor het laatst gepost, toen was het nog zomer en stond mijn rode begonia nog prachtig te bloeien! En nu is het toch echt alweer winter en hebben we zelfs al sneeuw gezien!

Tja, hoogste tijd om weer eens van mij te laten horen dus. En mijn (blog)leven te beteren ;-).
Het is eigenlijk de schuld van Instagram.
Ja echt! Fotootje maken....paar zinnetjes erbij....wat hashtagjes.....klaar!
Zo gepiept. Heel wat anders dan het schrijven van een blog, waarmee ik toch altijd wel snel een uurtje zoet ben. Mocht je dus precies willen weten wat ik de afgelopen 5 maanden heb uitgespookt, neem dan vooral eens een kijkje op mijn Insta-account (gewoon even klikken op de handige button rechts op de pagina ;-) ).

Of lees gewoon hier verder, dan krijg je de samenvatting haha!
Want ik heb genoeg gedaan hoor, de afgelopen tijd.

Allereerst gingen we deze zomer op vakantie, naar Frankrijk.
We hadden een huis gehuurd aan de rand van de Morvan, wat een prachtig natuurgebied bleek.
Echt een aanrader als je net zoals wij van groen en rust houdt!
Behalve groen, rust en prachtige (zwem)meren stuitten we ook nog op een paar zorgvuldig verborgen brocanteschuren. Die waarvan je op het eerste gezicht denkt 'wat een ouwe zooi hier', maar waar je bij wat zorgvuldiger speuren de mooiste schatten vindt.....



Oké, misschien vind jij dit ook wel 'ouwe zooi', maar ik werd op slag verliefd op dit verweerde pottenrekje. Ik sommeerde Oudste (die niets met ouwe zooi heeft) om naast het rek te blijven zitten en het stevig vast te houden totdat ik de rest van de schuur had doorgespit. Niet geheel onnodig bleek later, want kort nadat Oudste zich over het rek had ontfermd, arriveerde er een Nederlands echtpaar, waarvan de dame meerdere keren kwijlend naar MIJN rekje keek. Dochterlief keek echter onverbiddelijk terug en hield het rek stevig in beheer. Buit binnen!
TuinMan heeft de auto voor de terugreis drie keer (steeds harder mopperend) opnieuw ingepakt voordat alles er in paste, maar het rek ging mee naar Nederland en staat nu heel fijn in mijn achtertuin mooi verweerd te zijn.

Eenmaal thuis bleek de tuin (lees: het onkruid) in de tussentijd ondanks uitdrukkelijke verboden onzerzijds tóch stiekem verder gegroeid. Flink aan de bak dus om alles weer een beetje toonbaar te maken. Niet erg, want onze beloning hing al in de kas op ons te wachten:



Helaas bleef het er bij eentje dit jaar, maar volgend jaar gaan we zeker proberen om weer meloenen te kweken!

Ondertussen begint onze - toch echt best grote - kas ieder jaar meer uit te puilen.
Behalve de lekkerste-druif-van-het-land, kweken we er tomaten, (snack)komkommers, basilicum, pepers en paprika's in. En probeer ik er tussendoor nog een avocado te kweken en bijvoorbeeld katoenpluizen. Het is daar zomers dringen dus.
Gelukkig kocht onze tuinbuurman deze zomer een nieuwe kas!
Een hele grote zelfs.
Buurman blij én wij blij!
Nee, niet omdat we zijn kas vol willen zetten hoor, maar omdat wij nu zijn oude kas konden overnemen!! Niet zo'n grote, maar precies goed voor het plekje waar wij hem hadden bedacht:



Haha, wat een bende is het er omheen he?
Snel even opruimen.....
Zo, beter dit:

                                

Volgend jaar dus fijn wat meer ruimte voor onze 'kasplantjes' :-).

Tja, en toen werd het herfst....
En deden we niet zo veel meer op de tuin. Veel te nat! Dat is niks, zo met die Noord-Hollandse klei waar wij op tuinen. Dus doken we de keuken in:

We draaiden lekkere pesto's van basilicum en gedroogde tomaten:

We maakten pannen vol stoofperen: 


En potten vol kweeperengelei......mmmm!!!

                

Als je nog ergens een plekje in je tuin over hebt....koop een kweeperenboompje!
De vruchten zijn prachtig (net of er heel grote citroenen in je boom hangen) en de gelei is echt verrukkelijk!! Niet alleen als jam op brood of een cracker, maar ook te gebruiken als saus bij vleesgerechten. Echt een aanrader hoor!! 




 Omdat we nogal wat jarigen in zomer en herfst hebben, bakten we ook volop taarten:



 Appeltaarten in allerlei soorten en maten, maar ook deze 'ouwe bessentaart' van Yvette van Boven:



Zo ontzettend lekker dat 'ie gelijk de lievelingstaart van zo'n beetje de hele familie werd, haha!
Het recept van deze taart (zet 'm op je bucketlist, want deze moet je écht eens hebben gegeten, liefst een beetje lauwwarm, dan ben je echt verkocht....) vind je hier.

Verder droogden we onze pepers.....

           

 .... en maalden ze fijn:


Wij zijn niet van die 'hete eters', maar zo kunnen we precies de juiste hoeveelheid hitte aan ons eten toevoegen die we willen. Ideaal dus.

En natuurlijk waren er pannen vol soep: tomatensoep, pompoensoep, goulashsoep en onze favoriet, de knolselderie-pastinaaksoep:

                

Ondertussen vouwde Jongste een hele stapel envelopjes:
            

...die we vulden met de geoogste zaden, zoals bijvoorbeeld van de eerder genoemde meloen:

               

En waagde TuinMan zich toch af en toe naar de tuin, om daar bijvoorbeeld de witlofwortels in te kuilen:

              


En liefdevol toe te dekken: 


Oké...je kunt het overdrijven ook natuurlijk.....zelfs nog een lekker dekentje er overheen :-) : 

Op de tuinvereniging waar wij onze tuinen huren zaten we ondertussen ook niet stil trouwens.
We organiseerden diverse workshops, zoals het maken van goudsbloemenzalf en kruidenhoestsiroop.
Een groot succes, waar met veel enthousiasme aan werd deelgenomen.
We voelden ons net 'kruidenheksjes', zo roerende in de pannen waar heerlijke geuren uit vrijkwamen!



De workshops werden gegeven door Antine, een tuinster bij onze vereniging.
Antine heeft een kruidenvakopleiding gevolgd en gaf ons met veel passie en plezier allerlei weetjes, tips en trucjes mee.
Onderstaande foto werd na afloop gemaakt door één van de deelneemsters, leuk he?
Ik mocht de foto, mét recept !!!, op mijn blog zetten van beide dames, dus doe er je voordeel mee ;-): 



Ook brachten we met het bestuur van de vereniging een bezoek aan een andere moestuinvereniging.
De reis ging naar Haarlem, naar vtv ZWN (Zonder Werken Niets), die natuurlijk tuinieren hoog in het vaandel heeft staan. Wat een prachtig complex en wat hebben we veel leuke dingen gezien die we 'thuis' op ons eigen complex ook willen maken! Hier wordt niet alleen OP de tuintjes getuinierd, maar ook LANGS en RONDOM te tuinen. Wat een feest!!
Stapelmuurtjes, begroeid met (vet)plantjes bijvoorbeeld:


En insectenhotels in allerlei soorten en maten: 






Omdat dit complex ook veelvuldig door wandelaars en gezinnen uit de buurt wordt bezocht, is er voor de kinderen bovendien een heerlijke natuurlijke speeltuin aangelegd, met een glijbaan, buizen om doorheen te kruipen, hutjes van takken een veel verstopplekjes:



Mooi initiatief!

Met Sint Maarten holden we in allerijl een pompoen uit. Jongste bedacht namelijk zo ongeveer 10 minuten voor ze wilde gaan lopen dat we nog helemaal geen pompoen-met-lichtje in de tuin hadden staan...




Zo. Jullie zijn weer bijgepraat. In elk geval tot november....
Ga ik volgende keer verder met december.
Eens kijken of dat dit jaar nog lukt ;-).
Nu al zin in meer leesvoer?
Lees dan mijn winterse moestuinmijmering. (Ja, het was een productieve dag vandaag ;-) )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten