23 mei 2016

Plenzende regen en een versnipperde theetuin


Oke, de aarde was na al dat mooie weer van de afgelopen weken inderdaad erg droog.
En ja, misschien hebben we inderdaad wel een beetje gezucht dat er best een buitje zou mogen vallen. Maar ZOVEEL regen in 1 keer??? Was dat nou echt nodig?
TuinMan ging donderdagavond nog heel opgewekt naar de tuin, er was letterlijk geen wolkje aan de lucht. Maar toen.......
.....toen ging het ineens HEEL HARD regenen! En het bleef HEEL HARD regenen, haha!
Daar stond hij dan, in de kas, te kijken hoe de regen naar beneden gutste en de greppels deed vollopen. En het ergste was, dat hij toen ook nog een appje kreeg van zijn vrouw. Die niet vroeg hoe het met HEM ging, daar in die stromende regen, maar die alleen maar bezorgd was over de net uitgeplante cosmea'tjes en andere tere plantenzieltjes.
Nou ja, gelukkig ging het goed met de plantjes. ;-)
O, en met TuinMan ook hoor; hij snoeide meteen de druif maar weer even mooi in model!

Ondertussen had ik thuis keuzestress: teveel soorten pompoenzaad (of te weinig tuin, net hoe je het bekijkt)! Ik ben dol op pompoenen en heb ze dan ook in alle soorten en maten verzameld.
Mijn favorieten zijn de mini-pompoenen en de zogenaamde 'greys', die hebben zulke mooie kleuren!


 (sorry, even 'opzij' kijken bij deze foto ;-) )
Uiteindelijk heb ik er negen uitgekozen die dit jaar in de tuin komen.
Vier mini's (wit, groen, wit met groene ribben en mini-oranje-turkse-mutsjes) en vijf grote jongens (wit, oranje, donkergroen, lichtgrijs en lichtgroen). Ik zaaide van elke soort twee zaden, dus als het meezit heb ik straks 18 pompoenplanten :-). Overigens eet ik maar een enkeling op hoor; ik vind ze vooral ook leuk om neer te leggen en er naar te kijken!

Groeien maar: 


Wat vind je van mijn torensla? Er is een compleet nieuwe sla op de afgesneden stronk van de oude sla gegroeid! Een soort recycle-sla zeg maar: 


En TADAAAA: vier zelfgekweekte aubergineplantjes!! Er komen als het goed is mini-aubergines aan. Ideaal om mee te roerbakken. 



Omdat het maar BLEEF regenen, pakte ik mijn theetuintjesplannen er maar weer eens bij.
Hoewel de tuin tot nu toe prima gaat dit jaar, is er van het aanleggen van een theetuintje nog weinig gekomen. Ik bladerde door mijn thee-uit-eigen-tuin-boekje, om inspiratie op te doen voor de planten die ik erin zou kunnen zetten. En toen ontdekte ik dat ik eigenlijk al een complete theetuin bezit!
De planten staan alleen niet gezellig samen in een bedje, maar kriskras over de tuin verspreid.
Kijk maar mee:

Het muntgedeelte ligt achter het huisje:

Daarin staan gewone munt, chocolademunt, mandarijnmunt en bergamotmunt.
Er komen nog wel wat soorten bij, maar ik vind ze niet allemaal even lekker, dus ik ben nog 'proevende' zeg maar.

Onder de pruimenboom staat citroenverbena: 


Die staat daar vanwege de pruimenmot. Die legt eitjes op jonge pruimen, waaruit larfjes komen die zich als een soort 'rupsjes nooitgenoeg' een weg door de pruim heen eten naar de pit. Stel je vooral niet te levendig voor hoe het is om een hap van zo'n pruim te nemen......
Ik snijd pruimen tegenwoordig dus altijd eerst door voordat ik ze eet!
Deze mot overwintert in de grond onder de boom, maar schijnt niet van sterke geuren (zoals van de citroenverbena dus) te houden.
Vandaar dat de citroenverbena onder de pruimenboom mag wonen :-).

We gaan verder met het theerondje:

Bosaardbeitjes onder de grote appelbomen....


Bosbessen, ook onder de grote appelbomen....


En vrouwenmantel, onder diezelfde grote bomen...


Bessen (rood, wit, zwart), achterin de tuin en naast de braam en naast het huisje......


Bramen aan de zijkant van de tuin.....


Appeltjes in de grote en kleine appelboompjes....


Hondsdraf en lievevrouwenbedstro onder de grote stoofperenboom....


Een roos bij de ingang van de tuin.....


En in het plantenperk staan nog agastache (dropplant) en ananassalie.
Ik heb dus eigenlijk al een flinke verzameling theeplanten!
De komende weken eens kijken hoe ik daarvan het beste kan oogsten, drogen en bewaren.
Komt het toch nog goed met die theetuintjesplannen!

Al speurende naar al die 'thee-dingen', ontdekte ik in een verwaarloosd hoekje (ja, ook die hebben we op de tuin, maar daar maak ik nu mooi geen foto van ;-) ), een rijtje chrysanten van vorig jaar.
Normaal zijn die 1-jarig, maar door de milde winter heeft het hele rijtje besloten om ook maar voor het tweede jaar te gaan! 


Waar ze stonden komt straks echter worteldoek met houtsnippers erop, dus verhuisde ik ze naar het bloemenbed, waar al een rijtje versgekochte familieleden stond: 


Al speurende kwam ik nog meer groene verrassingen tegen: 


Tsja, dat is het enige nadeel van stenen paden: er groeit aan de lopende band onkruid tussen!
Maar ach, het is ook meestal makkelijk uit te trekken, dus twee minuten later zag het paadje er al veel beter uit: 


Jongste vermaakte zich tijdens mijn theeplantenspeurtocht in de kas.
Ze bleek aardbeienwinkeltje te spelen.
Nee, geen paniek, hoewel ze vlak naast de aardbeienplanten staat....




....bevatten haar doosjes een heel andere, bijzondere soort 'aardbeien': 


Niet duur hoor; ze verkocht ze al voor 1 euro per doosje!
Ik 'kocht' dus meteen drie doosjes en ging daarna nog snel even een nieuwe lading cosmea uitplanten. 



(jawel, weer een 'houd je hoofd even scheef'-foto...)
Om ze uit te kunnen planten moest er nog wel even stevig 'gerateld' worden.
Ratelen doe je met een 'ratel'. Geen idee hoe dat ding werkelijk heet, maar zo noemen wij hem.
Je beweegt hem heen en weer over/door de aarde en dat maakt dan een soort van ratelend geluid.


En al 'ratelend' maak je dan van hele grote klonten klei...


Mooie, FIJNE klei: 


Het kan nog veel fijner hoor. Sommige tuinburen staan uuuuuuren dezelfde vierkante meter te ratelen, totdat de aarde zo fijn is als poeder. Prachtig!
Maar niets voor mij!
Daar ben ik niet alleen veel te lui voor, maar ik vind het ook nergens voor nodig. 
Goed genoeg is prima. Als ik erin kan planten, ben ik dik tevreden.
En dat ging prima, bewijst deze net geplante courgette: 


Omdat ik nu toch enthousiast bezig was, ratelde ik meteen de hele fruitbomenstrook maar.
Waarna ik vreselijke spierpijn in mijn linkerarm kreeg, want ratelen is een prima fitnessoefening!
Maar je moet wat over hebben voor een mooie tuin nietwaar?
Ik plantte over het hele stuk tussen de boompjes in telkens een courgette, beurtelings VOOR een boompje en daarna ACHTER het volgende boompje.
Als je heeeel goed kijkt zie je het hopelijk op deze foto: 


Er tussenin plant ik dan snijbloemen, zoals de cosmea van een paar foto's terug.
En dan hoop ik dat het van de zomer een zee van vrolijke kleuren en lekkere courgettes wordt!

Helaas komen tuindromen niet altijd helemaal volgens plan uit.
Dit mini-groente-bed bijvoorbeeld, dat wil nog niet zo erg.
De bietjes doen het best aardig, maar de mini-worteltjes komen maar halfbakken op.
De lente-ui heeft er zelfs helemaal geen zin in dit jaar, dus daarvoor in de plaats heb ik nu vier mini-courgettes geplant. De zaden werden verkocht als 'mini' , maar volgens mij is het bij courgettes gewoon een kwestie van jong oogsten en dan zijn alle soorten mini! Dat mag de pret natuurlijk niet drukken, dus ik zette de 'mini'soort in het 'mini'bed: 


Omdat ze daar niet heel erg beschut staan, besloot ik er emmers overheen te zetten.
Alle emmers waren echter al in gebruik genomen door de kolen: 


Gelukkig worden die al aardig groot en sterk, dus pikten we vier emmers van hen en zetten die over de minicourgettes: 


Zo, klaar! Groeien maar, mini's!