1 mei 2016

Reuzenappels en nog meer sneeuw


Heerlijk he, eindelijk weer die zon op je gezicht te voelen? Dachten we vorige week nog dat het gewoon weer winter werd, dit weekend was het ineens weer volop voorjaar! Gelukkig maar, want op de tuin is er nog wel het nodige te doen! Om te beginnen hadden we daar nog twee 'gaten'. Gaten die nodig opgevuld moesten worden met leuke fruitboompjes.
Samen met TuinMan en Jongste bracht ik daarom een bezoek aan kwekerij Weigelia.
Op het lijstje stonden een gele pruim en een lekker zoete handappel. De pruim hadden we zo gevonden, maar jeetje, welke appelboom moesten we kiezen? Zoveel keus!! De ene soort nog bijzonderder dan de andere. Uiteindelijk kozen we voor een appel waar eigenlijk alleen bij stond dat hij lekker en zoet is. De naam deed de rest: REUZENappel!!
Dat spreekt natuurlijk tot de verbeelding, dus die moest het worden!

Onderweg naar de kassa scoorden we nog 4 hosta's (voor de achtertuin) en wat kruidenplantjes die Jongste graag in haar tuintje wilde hebben. Bij de kassa werden we vervolgens nog 'opgezadeld' met een gratis sierappeltje. Tja, tegen gratis plantjes kan ik nooit nee zeggen, dus onder het motto 'we vinden er wel een plekje voor' , verdween ook deze in de achterbak van de auto.

Al inladende viel mijn oog op de bijzondere bloesem in de boom waar de auto naast geparkeerd stond:

Mooi he? Gele bloemetjes, op rode steeltjes en met rode schutblaadjes. Nog nooit gezien!
Straks eens googlen om te ontdekken wat voor boom dat is. 

De naam REUZENappel zegt overigens niets over het formaat van het boompje.... het is veruit het kleinste boompje dat we hebben staan :-).
Hier zie je hem, vooraan in de rij boompjes die naast de kas staan:


De pruim plantten we op de nieuwste tuin. Nu hebben we van vooraan de ene tuin tot achteraan de andere tuin (in totaal een meter of 50) allemaal fruitboompjes staan!

Wij zijn overigens wel 'luie' tuinders. Op alle lastige stukken (moeilijk bij te komen) gooien wij namelijk houtsnippers neer. Onder de fruitboompjes en onder de bessen bijvoorbeeld. En gisteren hebben we ook het bed van de braam voorzien van een stevige laag schors: 



Buiten dat het er netjes uitziet, scheelt het ook heel veel uurtjes schoffelen en wieden!!
Eigenlijk wilden we ook het fruitbomenlaantje op de nieuwste tuin voorzien van een laag snippers.
Maar dat stuk is niet alleen vrij lang (15 meter), maar ook best breed. Daar gaan dus heeeel veel snippers op! Die allemaal eerst gehaald moeten worden en daarna naar de tuin moeten worden gekruid en vervolgens op meters wortelendoek moeten worden geschept.
En eigenlijk vinden we het ook een beetje zonde om verder niets met die grond te kunnen doen.
Ik denk daarom dat ik er dit jaar eerst eens iets probeer te zaaien. Misschien phacealia (een bijenlokker) of lage lupines. Wel meer (schoffel)werk, maar ook nuttig en mooi!

Thuis in de achtertuin viel er trouwens ook nog van alles te doen hoor.
Zo stekte ik mijn oude citroengeranium. Ik ben gek op citroengeraniums, maar deze plant ziet er echt niet meer uit. Hij oelewoepert alle kanten op: 



Een paar weken geleden had ik er wat stukjes afgescheurd, die ik in een potje water zette om te wortelen. Maar al wat er gebeurde......er kwamen geen worteltjes aan!


Dan maar over op plan B: stekpoeder!
Ik doopte alle stekjes in het poeder:


Stak ze in een potje:


En knipte het overtollige blad eraf:


Tja, en nu maar wachten........

Op de tuintafel wacht ook van alles: 


Deze lathyrus, andijvie, bieslook, bloemkool en duizendschoon mochten naar de tuin om uitgeplant te worden.

In mijn kleine kasje gaat het ook goed.
Nog even en ik kan achter mijn zelfgezaaide geraniums zitten:
De cosmea groeit ook als kool:


De tomaatjes, basilicum, paprikaatjes en aubergines kregen nog 1 keer een dekentje van vliesdoek voor de nacht: 


Om vanmorgen allemaal in een eigen potje te worden gezet.
Dit zijn de aubergines Pukkie: mini-aubergines! 


In het muurkasje (waar het lekker warm is) zaaide ik courgettes (groen, geel, rond en baby bush), komkommers, snackkomkommers, meloen, watermeloen (inderdaad, van Appie) en lavendel:


Ik blijf het trouwens fascinerend vinden hoe verschillend zaadjes kunnen zijn.
Hieronder zie je 'medium' zaden van de Ierse klokken (een snijbloem), de 'large' zaden van de oranje distel en de 'xxs' zaden van de kattenstaart. De laatste heeft de kleinste zaden maar wordt uiteindelijk de grootste plant! 



Inmiddels was het alweer zondag geworden en na een gezellig ontbijt togen wij weer richting volkstuin. Tijdens mijn rondje over het complex (altijd leuk, even 'gluren bij de buren'), zag ik dit simpele maar erg leuke insectenhotelletje:

Echt binnenkort zelf ook eentje in elkaar knutselen!!

Op onze eigen tuin was ook weer genoeg te zien.
De pioenen krijgen hun eerste knoppen! Hoera!
De pioenroos is absoluut 1 van mijn lievelingsbloemen.
Jammer genoeg bloeit hij maar heel kort. 


Jongste ging ook weer flink aan de slag met haar tuintje.
Ze plantte de gisteren gekochte kruiden, zette er nog wat bloemetjes bij en 'pikte' wat van mijn andijvie en duizendschoontjes. Nou ja, vooruit dan maar....


De lathyrus kreeg een mooi hekwerk om tegenaan te klimmen (naast de schuur): 



Jongste ving ook nog levende 'oogst', een baby-salamander:



Hij heeft maar heel even in het bakje gezeten hoor, daarna mocht hij weer 'buiten spelen', aldus Jongste :-).

Ondanks het mooie lenteweer hadden we toch nog wat last van sneeuw.
Huh?
Ja echt!
Zie je die enorme bomen?

Dat zijn iepen. Ze staan als windsingel om het complex heen. Heel prettig, alleen in de maand mei is het even wat minder. Dan gaan ze namelijk 'sneeuwen'. Ze laten hun zaden vallen: 


Nu valt het nog mee, maar over een week is de hele tuin bedekt met een laagje 'iepensneeuw'.
Heb je net alles netjes, zie je er straks dus (tijdelijk) niets meer van!

Voor we naar huis gingen oogstte TuinMan nog snel de spinazie, die bijna de kas uitgroeide:



Een hele tas vol! En TuinMan is de enige hier in huis die van spinazie houdt....
Je snapt dus al wat hij nu in de keuken staat te doen: wassen, blancheren en invriezen!!