14 mei 2016

Groen, groener, groenst



Het weer schiet werkelijk alle kanten op de afgelopen weken! Van vorst en sneeuw naar volop zon, van koud, naar warm, naar weer een stuk kouder vandaag.
Omdat het afgelopen week zo warm was, ging ik voornamelijk 's avonds naar de tuin. Nou ga ik sowieso al vaak 's avonds naar de tuin (heerlijk rustig!), maar afgelopen week kon het niet anders. Niet alleen was het naar mijn mening te warm om midden op de dag te gaan schoffelen en scheppen, de grond is ook erg droog.
En die wordt van schoffelen alleen maar droger. Daarom deze week 'avonddienst' op de tuin!
Lekker alles flink water geven, zodat de planten de hele nacht de tijd hadden om zo veel mogelijk vocht op te nemen en zich weer voor te bereiden op de volgende warme dag.
Niet iedereen kan even goed tegen de warmte en dat geldt ook voor planten.
Deze tomaat had er wel even mee gehad hoor:



Tsja, dat snap ik wel; in de kas was het tropisch warm overdag!
Maar alles groeit goed. Niet alleen dat wat ik geplant heb trouwens:


Ook het onkruid steekt flink de kop op. En daar moet je op tijd bij zijn, want er schijnt een ongeschreven regel te zijn dat onkruid altijd harder groeit dan de 'gewenste' planten.....
Nou ja, met die droge grond is het wel makkelijk wieden, dus een kwartiertje later zag de hele kas er weer keurig uit!



De tomaten kunnen al voor het eerst gediefd worden. Dat dieven, daar krijg ik altijd veel vragen over. Het lijkt heel ingewikkeld, maar is eigenlijk heel simpel.
Je hebt een stengel. Aan die stengel komen zijtakken. En in het hoekje tussen de stengel en die zijscheut (de oksel noem je dat hoekje) gaat ook een takje groeien: de dief!
Zie je hem zitten, rechtsonderaan? Het is die stevige tak die schuin omhoog gaat.
Op de linkerfoto zit hij er nog, op de rechterfoto heb ik hem weggeknepen:

 

Als je goed kijkt, zie je op de rechterfoto nog een dief; op het takje rechtsboven, zie je hem?
Sowieso kun je bij tomatenplanten gerust veel blad verwijderen. Heeft hij alleen maar profijt van, als straks de tomaten moeten rijpen. Hoe meer licht erbij kan komen, hoe sneller ze rood zijn.
En hoe minder bladeren er hangen, hoe meer voedingsstoffen en vocht er overblijft voor de vruchtjes. Meestal houd ik 1 of 2 bladparen (dus 2 of 4 stengels) aan per tros tomaten.
Je zult zien, dat dat echt genoeg is! Oja, en als de plant hoog genoeg is (of als je vind dat er genoeg bloemtrossen in hangen, dan knijp je de top uit de plant, zodat hij niet meer verder groeit.

Zou je niet dieven, dan heb je binnen de kortste keren een enorme oerwoudplant, want tomaten groeien snel en uitbundig! Struiktomaten (zoals bijvoorbeeld Tiny Tim) hoef je overigens niet te dieven hoor, die mag je lekker laten groeien. 
 De twee foto's hieronder zijn de 'voor' en 'na' van de eerste snoeibeurt:
                                  


En er viel nog meer te snoeien in de kas. De druif is ook zo'n enorme woekeraar! Groeit met gemak een meter per week. Hoewel hij nog maar net weer in het blad zit, heeft hij het (met dank aan de hoge temperaturen) al voor elkaar gekregen om flink wat uitlopers te vormen:



Ik snoei de lange takken zonder pardon terug tot vlak boven de beginnende vruchttros:




Per stengel laat ik maximaal twee vruchttrossen zitten. Anders komen er te veel trossen (met het gevaar dat de takken gaan scheuren of breken door het gewicht en de druif 'doodbloedt') en blijven de druifjes erg klein.

De bloemkool die in de kas staat (eentje nog, de andere twee hebben het niet gered) is bepaald niet klein gebleven. Hopelijk gaat hij nu snel een kooltje vormen, want kijk, hij groeit over mijn tomatenplantjes heen:



Ik heb alle ruimte in de kas nu wel nodig voor de tomaten, komkommers en paprika's, dus huppekee, opschieten kool!!

Ook buiten groeit alles prima. In de pruimenboom verschijnen de eerste pruimpjes:



Hopelijk deze keer zonder 'vlees'.....
Vorig jaar zaten er witte wormpjes in de pruimen! Yekkkkk!
Die zijn van de pruimenmot, die haar eitjes legt aan de buitenkant van de pruim.
Je herkent dat aan een kleverig, doorzichtig balletje op de de pruim.
Daaruit komt een larfje, dat zich een weg eet naar de pit en dan dus inmiddels een lekkere vette witte worm is. Sinds die ontdekking snijd ik pruimen altijd eerst door, voordat ik er een hap van neem.....
De pruimenmot overwintert meestal in de grond onder de boom. Daarom hebben we daar citroenverbena geplant. Pruimenmotten houden namelijk niet van sterke geuren.
Of het heeft geholpen zullen we van de zomer zien!

Grappig ook, om verschillen te ontdekken op de tuin.
Terwijl alle appelbomen volop bloeien en in het blad zitten.....



Is er eentje bij die het kalmpjes aan doet: 



Zo zie je, hoeveel invloed de plek waar de boom staat kan hebben! Deze staat een beetje in de schaduw van het huisje en vangt daardoor in het vroege voorjaar veel minder licht dan de andere bomen. Daardoor 'ontdekt' hij ook pas later dat het tijd wordt om wakker te worden en te gaan bloeien!

Sneller gaat het met de artisjok! In een week tijd is het knopje een flinke knop geworden:




De doperwtjes zijn nog maar klein, maar hebben ook de zomer in hun bol; ze staan al volop te bloeien: 



Ook de aardappels schieten nu de grond uit. Het is op de foto niet goed te zien, maar de eerste rijen zijn beduidend groter dan de rijen erachter. In dit geval heeft dat niets met zon of schaduw te maken, maar met de soort. De ene soort wordt groter dan de andere. Ook heeft de ene soort donkerder blad dan de andere. 



In oktober heb ik trouwens knoflook geplant. Je kunt dat in het vroege voorjaar doen (maart), maar ook al in oktober. Ze lopen dan al uit en gaan daardoor met een voorsprong de winter in. Je zou hierdoor grotere knoflookbollen moeten krijgen. Of dat echt zo is weet ik niet, want ik heb nog nooit geprobeerd om ze in het voorjaar te planten.
Dit jaar heb ik wel geexperimenteerd met de plek. Ik heb twee korte rijtjes in de kas gezet: 



En de rest buiten: 



Eens kijken of dat verschil maakt in grootte, oogsttijd of smaak.

Op naar het aspergebed!
Het is elke keer weer spannend om het zwarte zeil weg te halen.
Zullen er asperges boven zijn gekomen?





Helaas....slechts twee kleine, dunne baby-asperges :-( .
Ik laat ze lekker zitten, zodat de plant kan groeien.
We hebben de asperges net dit voorjaar verplant en de planten die erin zaten hebben vorig najaar bezoek gehad van een woelrat, dus we weten niet of / hoeveel planten er dit jaar op zullen komen.
Hopelijk wel iets meer dan deze twee duntjes.....

En kijk eens wat er hier opkomt: 



BIETJES!!!
En die lust helemaal NIEMAND bij ons thuis!
Waarom ik ze dan toch gezaaid heb?
Tja, het moeten mini-bietjes worden, dus pasten ze mooi in mijn bedje met mini-groenten....
Ach ja, ieder zo zijn eigen afwijking, toch ;-) ?